Full version: Rödbetor
NEB
Hehe... för en tid sedan frågade jag här på forumet hur palsternackor ser ut när de kommer upp. Och jag fick jättebra hjälp! Nu kom jag på att jag måste fråga detsamma om rödbetor, för jag vet inte hur de ska se ut heller.
Alltså: nån som har en bild, eller en detaljerad beskrivning, av hur rödebetor ser ut som unga? Tack på förhand! thanks.gif
Christa
Har för mig att blasten är lite röd redan när de kommer upp.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan hitta lite bilder om man söker på beetroot och seedling

här hittas en av bilderna jag hittade på en snabbsökning
Jonas70
CITAT (NEB @ 19-06-2007, 20:01) *
Hehe... för en tid sedan frågade jag här på forumet hur palsternackor ser ut när de kommer upp. Och jag fick jättebra hjälp! Nu kom jag på att jag måste fråga detsamma om rödbetor, för jag vet inte hur de ska se ut heller.
Alltså: nån som har en bild, eller en detaljerad beskrivning, av hur rödebetor ser ut som unga? Tack på förhand! thanks.gif

Har du inte sått dem i en rad?
Har man sått i rader så brukar man efter ett tag kunna se vilka det är som står på rad och ingen annanstans.

Rödbetor känner man hur som helst lätt igen på att de har lite rött i bladen och inte minst stjälken.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast det kan vara svårt att känna igen fröplantor av rödbetor ifall man på samma ställe har sått en röd mangold och man inte kommer ihåg vilken rad som är vad för, mangold ser ju exakt ut som rödbetor.
Jonas70
Jo, det har du ju rätt i, men jag trodde problemet var att skilja dem mot ogräs.
NEB
Tack Åsa!
Jonas70, joo, jag har sått dem i hyfsat raka rader men jag tycker det är svårt att se ändå, särskilt när man inte alls vet vad man ska titta efter. Och ibland kommer ju inte alla upp. Och ogräset växer så ymnigt och ibland får det också för sig att växa i rader...
(Ja, jag är nybörjare! wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon