Full version: Passiflora
Netha
Min passiflora som blommat i en månads tid ( 7 blommor) och har massor av nya blomknoppar,
fick jag ta in för några dagar sedan pga låg temperatur nattetid (-1 - + 1°)
Jag har satt långa blompinnar där rankorna får "klättra" men de växer förbi.
Nu undrar jag... ska den ha någon sorts spalje´, eller var ska de långa rankorna ta vägen...
Har min kruka ståendes på golvet... ska jag kanske ställa den på fönsterbänken och låta klättra i gardinstången?

Sedan så undrar jag också om jag kanske ska byta kruka.. nu står den i köpekrukan som är 12 cm och man ser
torvbriketten den planterades i. Den får blåkornsvatten 1ggr/vecka.
Alexander-VG-zon3
du kan ha den ute även om det blir lite frost även om dom är i tillväxts period klara den av kalla nätter på 0c och +5c ,, rankorna fryser inte bort förrän vid -10c så på hösten gör det inget om det blir frost .

jag hade planterat om den i lite större krukan sen köpt en liten spalje som du sen sätter i ena kanten av krukan och låt den klättra där plus så kan du beskära rankorna om du tycker dom blir för långa . vänta med att plantera om tills den blommat klart
Netha
Tack för svar Linus! smile.gif
Vi har haft nordanvindar och en del regn, det var därför jag tog in den och det gjorde faktiskt att den ser ut att må bättre.
Ska testa att ta ut den imorron, vi har lovats lite sol och några grader varmare... nu har vi knappt haft vårtemperatur under senaste veckan.
Mestadels under + 10° på dagarna

Du menar att jag kan beskära rankorna... de har ju blomknoppar och jag hoppas på att få frukt så småningom...
kanske alldeles för stora förhoppningar, men... så länge det finns liv finns det hoppp... heter det ju. smile.gif
Ammoura
Jag tog 2 stycken växtstöd som är som höga bågar och satte i ett kors. Virade sen snöre runt runt hela vägen upp. Där trivs den och växer 20-30 cm om dagen smile.gif

Uppdatera med om du får frukt!
Emma
Hej.
Jag brukar vira dem runt åt alla håll på bågar ihopsatta två och två som ett kors (som föregående) Det gör inte något om du virar neråt också,då brukar det skottet växa lite sämre men nya skott växa fram i bladvecken, och det sistnämnda är ju inte så dumt...

När hela stödet är täckt av blad och blommor ser det jättefint ut.

Om det är caerulea (den vanliga blå) så kan det mycket väl komma frukter men för att det ska bli något i dem (fruktkött och frön) måste du ha två olika. Jag har fått endel sådana tomma frukter, det är jättekonstigt att de sätter frukt iallafall.

Minusgrader redan/ännu? Nu blir jag glad att jag bor i södra sverige. Vinter ät fint men inte nu väl.

Lycka till
Emma
Netha
Tack Ammoura och Emma... ska iväg imorron och leta växtstöd/bågar.
Vet inte om jag köper en till planta bara för att få frukt... kanske nöjer mig med detta exemplar till att börja med.
Tänkte iaf också ta ett skott från den och se om jag lyckas få en alldeles "egen" planta. smile.gif

Ja, det är den vanliga blå jag har, har inte sett någon annan sort i butikerna här. Förra natten hade vi + 0,5 men nu är varmare luft på väg... + 7,8° just nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Netha @ 19-06-2007, 22:34) *
Du menar att jag kan beskära rankorna... de har ju blomknoppar och jag hoppas på att få frukt så småningom...
kanske alldeles för stora förhoppningar, men... så länge det finns liv finns det hoppp... heter det ju. smile.gif

du kan beskära den efter den blommat inte nu ,, även OM DU tycker den är för lång kan du skära i den .

CITAT (Netha @ 20-06-2007, 22:51) *
Ja, det är den vanliga blå jag har, har inte sett någon annan sort i butikerna här. Förra natten hade vi + 0,5 men nu är varmare luft på väg... + 7,8° just nu.

den blåa är även den härdigaste jag har den på friland hos mig med gott resultat
Netha
Tack Linus!
Då kanske den klarar sig sommaren hos mig i vårt karga klimat... imorron får den flytta ut igen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon