Drottningen
19-06-2007, 22:10
En hög växt, ca 1meter med mörka tjocka flikiga blad. Blommorna har inte slagit ut ännu, satt i små klasar och liknade nästan "smällebär" , små vita runda bollar. Hon som hade dem i sin trädgård var nyinflyttad och visste inte. Jag bor i zon I och de var enorma, stod mot öster och husvägg. Växte tätt som buskar i en rad. Hon som bodde i huset hade hört att de skulle bli lila när de slår ut. Är det någon som vet vad detta är?
Kanske det kan vara någon slags Buddleja?
Eva i Skåne
20-06-2007, 07:15
Hibiskus kanske?
Anders zon 1
20-06-2007, 11:12
Tror inte riktigt jag förstår hur växten såg ut på beskrivningen. 1 m låter inte särskilt enormt för mig - finns mängder med växter, både perenner och buskar, som kan bli betydligt högre än så. Kan du beskriva den bättre? Är det en perenn eller en buske? Hur stora är blomklasarna? Satt blomklasarna enstaka på långa, upprätta stjälkar eller hängde dom spridda lite här och var på växten? Hur stora är bladen? Bäst vore naturligtvis en bild. En vild gissning är att det kan vara riddarsporre eller stormhatt.
Drottningen
21-06-2007, 07:44
Helt rätt 1 meter är inte högt, de jag såg var nog 1,5 meter och kraftfulla. Riddarsporre och stormhatt har jag, men enligt en gammal dam som stod i sin trädgård när jag gick förbi igår; sa hon först att hon inte kom ihåg, sedan sa hon helt plötsligt Anemone. Den liknar faktiskt en anemone på något sätt vid blomställningen, men den är ju så hög?? Blommorna är just nu små runda vita, som en minispelkula. Damen påstod att blommorna bli lila-röda när de slår ut. Det ser inte ut som det skulle vara en höstanemone för den hade väl inte varit så stor vid det här laget?
I alla fall är bladverket mycket mörkgrönt med ganska stora flikiga blad. Växten ser verkligen kraftfull och elegant ut.
Damen lovade mig att jag fick komma in i hennes trädgärd och gräva upp en planta och det gläder mig, men jag vill ju veta vad det är för något?
Sätt ut en bild, så är det lättare att identifiera.
Jodå, höstanemon kan det vara, mina är väl vid det här laget 120-130 cm. Blomknopparna kommer vid den här tiden men de dröjer med att slå ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.