Full version: Stenar i brant slänt
LLL
Jag har en liten brant slänt på tomtgränsen mot grannen (vår tomt är altså lägre än grannens). Fallhöjden är gissningsvis ca 50-70 cm och lutningen är nog lite brantare än 45 grader.

Jag skulle vilja sätta stenar i denna slänt. Hur göra för att få dem att hållas på plats? Finns det ngn lämplig växt (dvs växer väldigt lågt så att den inte skymmer stenarna helt till slut och har mycket rötter som kan hålla stenen på plats)?

Ngt speciellt man bör tänka på när man lägger stenen?
Immix
Jag har en liknande slänt där jag också tänkte lägga sten. Jag har ingen aning om jag gör rätt men jag tänkte lägga markduk och över det stapla sten med grus emellan. Om det blir svårt att få det på plats får jag ta hjälp av lite betong hade jag tänkt. Tänkte ha fickor för stenpartiväxter mellan stenarna.
Men kanske kan vi få tips av någon som har praktisk erfarenhet av detta...
gudrungungor
Jag har en slänt som är 80-90cm hög och brant. Tänkte plantera något med utbredda rötter, som håller jorden.Frågan är vad?
Annars tänkte jag också på markväv, men håller den jorden?
Fågelvägen
Hej alla tre! Jag hade ett liknande problem, men dessutom en enorm mängd sprängstenar. En hjälpsam granne med grävmaskin rotade runt i sluttningen och lyfte alla stenarna högst upp. Att baxa stenar UPPÅT är ingen hälsosam syssla, neråt går ibland alldeles för lätt! Stenar rullar och hoppar långa vägar om man inte lyckas få dem att kontrollerat hasa iväg dit man vill. duh.gif
Jag rensade bort ogräs (framför allt kvickrot och tistlar) ur den leriga jorden. Använde ingen markduk, men en hel del grus (mest ca 0-16 mm). Stenarna radade jag börjande nerifrån, de största nertill och enstaka större högre upp som trappsteg. Varje sten stödde på en eller två nedanför, med småsten och grus bakom. Det hela har hållit fint, ingen sten har ramlat ur eller rutschat ner. Växterna hjälper också att hålla ihop allt. Bäst är det att plantera mellan stenarna medan man bygger.

Jag har tagit bilder från de första stenhögarna fram till nu. Hoppas min hemsida kan ge lite idéer. tummenupp.gif
MariaS
Wow, vilket arbete! Jag får ont i kroppen bara jag tänker på vilket arbete du gjort... Men ooooooooooo så snyggt! tummenupp.gif
MayaLisa
Håller till fullo med MariaS här...Väldigt snyggt!!
Gunilla T
Det är så otroligt fint Fågelvägen!....vad vore livet utan stenpyssel ohmy.gif

En fråga till dig...har funderat på att bygga en mur som jag även vill plantera några spännande växter i...jag har bara byggt kallmurar men du kanske har gjort någon planteringsmur?

Vad fyller man den med i så fall, sand grus torv...eller? Fyller man successivt alltmedan man bygger på muren?
Fågelvägen
Tack alla för ack och ooo! smile.gif
Man får inte alls ont, tvärtom, det är väldigt allsidig motion. (Speciellt för en liten tant som jag, närmare hundra år.) Om man alltså tar lite i gången. Tuffa kängor måste man ha, annars går det illa med tårna. Förmågan att hitta en sten med exakt rätt form utvecklas småningom. Och kanske "stenöga" fordrar att man är lite "stengalen".

Gunilla, jag är nyfiken på vilka spännande växter du tänker plantera? Jag tror en mur med växter i kan bli något alldeles speciellt i din skogs- och stenmiljö. Fast jag vet nog inte riktigt vad du menar med planteringsmur.
Jag har inte byggt annat än kallmurar och terrasser, med och utan växter. Ingen betong. Och ingen mur högre än ca 80 cm. (Terrasserna är högre.) Växturvalet bestäms här av RÅDJUREN!
Idealet är ju att plantera medan muren byggs upp. Då gäller det att ha ett bra sortiment av växter och lämpliga jordblandningar till hands. Och växterna ska stå i krukor och vänta tills man har just lagom utrymme mellan stenarna och rätt väderstreck. Då lägger man rötterna vågrätt inne i muren och bladverket sticker ut.
Allt detdär har jag bara gjort lite ditåt - och svurit över hur jobbigt det är att pilla in växter efteråt! sweatingbullets.gif Oftast har jag under byggets gång stoppat in fröplantor av växter som sått sig på andra ställen. Då har jag gett dem t.ex. "enbart grus och torv" eller "grus, kalk och lera" enligt växternas speciella önskemål. De törstigaste växterna längst ner, ofta på skuggsidan. För stabilitetens skull fyller jag alltid upp murarna med massvis med fula små skräpstenar, kilar av sten och krossgrus av olika kaliber. Successivt, ja! Om man gör kallmuren tillräckligt bred så är det knappast svårare än att bygga en terrass med 2 framsidor, som båda ska luta ca 10-15° inåt.
Sprängstenar är klart lättare att bygga med än stenbumlingar som naturen rullat runt. Konstigt nog känns runda stenar också svårare att flytta. Ett enkelt tips (om man inte råkar ha en stensläde) är att lägga en riktigt tung sten på en hopvikt big bag-säck och dra iväg ekipaget i handtagen.
Vad jag har fuskat med: jag har inte grävt en grund till frostfritt djup, som smålänningarna med sina kilometerlånga kallmurar (i boken "Stenminnen"). Hittills har stenarna hållits på plats. Växternas rötter håller säkert också ihop dem.

Lycka till, alla lite stengalna! Det blir värre med tiden...
Gunilla T
Fågelvägen - "planteringsmur" är nog min egen uppfinning giggle.gif jag menade precis det du beskrev, dvs en kallmur där man petar in olika sorts jord, sand eller torv så det går att plantera i den.

Det finns säkert hur mycket växter som helst som gillar dessa förhållanden men jag tänkte i första hand på olika sorts Lewisior, Ramonda och så finns det ju alla dessa Saxifragor som borde passa..Haberlea också förstås.

Det blir ett projekt under vintern i så fall om det är tillräckligt milt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon