Full version: Syrenens årsskott
karinhoj
Hej!
Jag bor i liten villaträdgård, 30-tal, med en ganska smal syrenhäck/buskage som växer nära ett staket. För ett antal år sedan beskars den kraftigt och växte upp och blev fin. Men sen blev den hög och gles i ögonhöjd. Det primär syftet med syrenen är insynsskydd.

För två år se tog jag bort några av de längsta stammarna och tog av några grövre grenar. Då kom det många nya långa skott, en del kraftig en dek ranliga.

I våras försäkte jag "etableringsklippa" tillbaka många skott till ca 20 cm. Ett par stammar tog jag ner till ca 1,5 meter för att släppa in ljus. Nu finns där en kvast tjockare än någonsin. Dock tätt och fint i ögonhöjd...

Nu är häcken en fin göna massa som inga förbipasserande kan se igenom även om den i vinter kommer att se lite konstig ut.

Där finns massor av långa årskott som kommer från alla delar av häcken. Dels från de skott som jag kortade in, dels från de kapade stammarna. Alla skott ser väldigt kraftiga och fina ut, särskilt de som inte står i mörkret mot staketet

1. Vad ska jag göra med alla dessa långa friska skott?
Ska jag korta in dessa på nytt eller ska jag bara låta dem dra iväg?
Nu? Sen?

2. Om man inte klipper ner häcken helt - hur får man då ljus till de nya skotten från stubbar inne i häcken så att de kan bli kraftiga?

/Karin
Cilla
1. Jag skulle ha låtit skotten utvecklas. De "drar iväg" utan sidogrenar endast första säsongen, sedan utvecklar de sidogrenar och blom.

2. Syrén brukar växa med både kraftigt och svagväxande skott från marken. Man kan inte få alla att växa i samma takt. Om syftet med häcken är att den ska vara så tät som möjligt på 1,5 meters höjd är det bästa att fortsätta som du påbörjat, dvs något år då och då ta bort de stammar som inte buskar sig alls på denna höjd och ta dem ända ned till marken. Det gör man på vårvintern eller våren om man vill få så snabb tillväxt som möjligt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon