e9olivia
20-06-2007, 09:54
Har märkt att det finns väldigt många fjärilar i vår omgivning och det vore kul att locka dem lite närmare då de är så fantastiskt vackra. Har hört att det finns blommor som fjärilarna tycker särskilt mycket om och funderar på att göra en fjärilsplantering. Vet ni några exempel på växter som skulle passa? Helst skall de ju inte vara lika lockande för t.ex. getingar...
Tack på förhand!
/olivia
annelito
20-06-2007, 10:24
Det här skulle jag oxå vilja ha svar på!
Många kryddväxter drar fjärilar, mina kantnepeta är fylla med fjärillar och hummlor mer sorter som drar fjärilar Kaprifol, syren, isop, salvia, lavendel så gärna en vildblomms äng i något hörn av trädgården om du har plats
En riktig fjärilsmagnet är syrénbudleja.
Lars-Olof Arvids
20-06-2007, 11:55
Ja, syrenbuddlejan är fantastisk på att locka fjärilar! Andra jag kan rekommendera är röd solhatt, kungsmynta och backtimjan. Åtminstone de två sistnämnda är dessutom mycket lättskötta och tåliga.
Olle
wolkenkrabber
20-06-2007, 13:15
backtimjan har precis börjat blomma här! så jag ska hålla ögonen öppna och om jag orkar även kameran i högsta hugg!
Här finns lite tips på växter som lockar fjärilar
fjärilsväxter
e9olivia
21-06-2007, 07:51
Tack flower! Vilken bra länk du hittade.
Varför nämner de inte oregano?! Fjärilarna älskar den och humlorna också! dessutom är den ju vacker och användbar samt lättodlad!
Piccante
22-06-2007, 12:32
CITAT (Anna! @ 22-06-2007, 10:41)

Varför nämner de inte oregano?! Fjärilarna älskar den och humlorna också! dessutom är den ju vacker och användbar samt lättodlad!
Kungsmynta Origanum vulgare stod med. Oregano brukar man bara kalla de odlade sorterna, inte den vilda inhemska.
kristerh
25-06-2007, 14:02
Vill du ha något i kruka som lockar fjärilar i mängd är heliotropen oslagbar. Dessutom är den vacker och doftar underbart.
Monarda
25-06-2007, 20:34
Myntor tilllhör fjärilarnas favoriter.
P8210140.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.