amaira
Ja, mest "pratsjuk" just nu. Har inget att säga, men jag säger det ändå. kiss.gif Bla-bla.

Här bor jag.

Innanför verandradörrarna sitter jag just nu. Dvs, först är det en liten hall, sedan kommer mitt söta "dator-rum". I det vackra vädret har jag verandadörrarna öppna.
Alldeles nyss kom det en "liten" gul-svart-randig insekt flygande och surrade runt mig.

Antar att andra människor skulle reagera med att omedelbart jaga ut den "ilsket surrande getingen".
Min omedelbara reaktion blev: "Fort! Stäng dörrarna så den inte rymmer!" biggrin.gif

Den flög strax mot fönstret, och där kunde jag bekräfta att det inte alls var någon geting, utan en söt tjej av blomflugan Myatropha florea. wub.gif Efter identifiering öppnade jag fönstret och lät henne fara vidare.

(gammalt foto)

Nu har jag bubblat klart och ska ut och kika på nya flugor, och så ska jag leta reda på grannen och se om jag får kaffe och skvaller. rolleyes.gif

Adjö för idag. wub.gif
Lars-Olof Arvids
Vilken fin snickarglädje på verandan, och vilken härlig äng utanför! wub.gif Prästkragar och blåeld får man inte för mycket av till midsommar. En perfekt miljö för massor av trevliga insekter kan jag tro. Slår du ängen med lie på sensommaren? Jag slår min i början av augusti, mellan mina två namnsdagar.

Söt blomfluga som surrade in också! wub.gif

Olle
annelito
Aha! En blomfluga säger ni?! Alltså helt ofarlig och inte alls någon ur "getingfamiljen"? Jag undrade just vad det var jag hittade i mitt fönster ute i stugan...hann fånga den på bild i alla fall och ser att det är precis en sån där som syns på bilden här ovan.
Margith
CITAT (annelito @ 20-06-2007, 15:19) *
Aha! En blomfluga säger ni?! Alltså helt ofarlig och inte alls någon ur "getingfamiljen"?

Ett enkelt sätt att skilja en blomfluga från någonting ur "getingfamiljen" är att blomflugan kan stå still i luften, som en helikopter smile.gif

Efter att min son, som 2-åring lyckats trampa på en humla... ja jag hade sagt att de var helt ofarliga, men jag hade ju inte tagit i beräkning att han skulle trampa på den... -cry-.gif efter det heter blomflugor helikoptrar hemma hos oss biggrin.gif

Och JA den är helt ofarlig, den har bara klätt ut sig till geting wub.gif !

KURT
CITAT (annelito @ 20-06-2007, 14:19) *
Aha! En blomfluga säger ni?! Alltså helt ofarlig och inte alls någon ur "getingfamiljen"? Jag undrade just vad det var jag hittade i mitt fönster ute i stugan...hann fånga den på bild i alla fall och ser att det är precis en sån där som syns på bilden här ovan.

Det är också bara flugorna som bara har ett vingpar, det andra vingparet är omvandlat till ett balansorgan. Men ibland kan det ju vara svårt att se om en insekt har ett eller två vingpar.
amaira
Mitt enklaste och snabbaste knep att skilja ut flugorna från steklar (bin, getingar, humlor, osv) är att titta på ögonen. De går snabbt och lätt att se även på lite avstånd.

Flugor har stor, runda, lite utstående ögon, ibland möts de dessutom uppe på huvudet. Steklar har mindre, blankare, lite glänsande mer droppformade ögon av ett helt annat slag.

Nu får ni gärna öva på dessa bilder och utifrån ögonen tala om vilka som är flugor och vilka som är steklar. crazy.gif

1.

2.

3.

biggrin.gif

4.

5.

6.

amaira
Olle, en annan gång ska jag berätta hur det ligger till med mina "blommande ängar". De är en historia för sig själv och beror inte särskilt mycket på "skötsel" ... jag är dålig på att sköta saker och ting... blush.gif
Det mesta här, kommer och går, efter eget huvud så att säga, i alla fall inte efter mitt. "Välordnat" är inte ett ord som ryms i min vokabulär. Det kan se bra ut på foto ibland, och ibland till och med i verkligheten... kiss.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon