sudden
jag har en ficus som tidigare har tappat en del blad nedtill på stammen och då blev ganska kal. Nu har den skjutit tre stycken skott på stammen varav ett sitter ganska trångt uppe bland de kvarvarande bladen.
Min fråga är nu hur jag ska göra för att rota detta skott så att jag får en ny planta?

en sån här är det jag har:
Pix
Jag har med fiolfikus lyckats med att få rötter uppe på stammen genom att göra ett litet snitt och sätta in en smal sticka så snittet inte sluter sig. Sedan har jag fäst plast med påsförslutare eller tråd strax under snittet. Fyllt jord i plasten (påsen) och vattnat, sedan snört ihop det ovanför snittet med ett snöre. Man får liksom en jordkula utanpå stammen. Enkelt är det också att se när det bildats så mkt rötter att det är dags att kapa stammen under påsen och plantera i egen kruka.
För mig lyckades det så omöjligt är de inte om än lite svårt. yahoo.gif
sudden
haha oj vad krångligt det lät biggrin.gif
men då kanske det är nästan samma sak att bara ta bort skottet och sätta det direkt i en liten kruka med jord?? (är kanske lite lat blush.gif )
pialotta
jag fick ett skott av benjaminfikus, satte det i krukan direkt med värme under och den är stor o fin idag!
fast om du är lite pysslig så låter påsvarianten kul tycker jag. Att kunna se vad som händer!
CalleF
Jag har rotat två sorters fönsterfikus nu i vår genom att sätta skott i vatten / plantera direkt i såjord och båda sätten fungerade ungefär lika bra. Rötter kom efter några veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon