myran93
Jag har precis blivit intresserad av odling. Det började med att vi fick odla i skolan och när vi sen fick ta med växterna hem så har de fortsatt att växa. Jag odlar physalis. Mina plantor är ca 2dm höga nu men de står fortfarande inne i krukor. ska jag plantera ut dem? eller ska jag låta dom stå kvar i krukorna? Plantorna har många blad och ser stora och välmående ut. Hur stora brukar plantorna bli? och behöver man veta någonting särskilt när du odlar physalis? väldigt tacksam för svar confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låt den vara kvar i krukan ifall det är frön från physalisfrukterna man köper i matbutiken (vilket jag antar att det är) detta är kapkrusbär. Plantera gradvis om växten till större kruka, med tanke på att den är såpass liten är det tveksamt om du hinner få frukt i sommar men den går att övervintra ljust och svalt inomhus och då lär du få en hel del frukt nästa år.

Den physalisen som funkar att plantera ut är Gyllenbäret, vid sådd i början av april brukar man kunna få frukt i början av juli, detta är en Physalisart som kommer från nordamerika, den physalisen (kapkrusbär) man köper i matbutiken kommer från sydamerika och kräver mera värme + den har längre kulturtid.

(det finns även andra physalisarter ex. Tomatillon och judekörs(ej ätlig))

Själv odlar jag gyllenbär, som brukar se ut såhär på sommaren.

Gurkan
Om du vill se lite bilder på olika Physalis så kan du jämföra här :

Kapkrusbär härom sommaren i morsans inglasade uterum, 2 meter hög och sen att mogna (men stora och goooda bär) :

Gyllenbär, Goldie, nu i veckan, sådda i mars, nu står dom i 4 liters kruka. Håller sig kompakta om man begränsar krukstorleken lite. Men dom växer på BREDDEN ist !!! Ger massor av skörd ... små "bär" men ruskigt goda. smile.gif

Har tyvärr ingen bild på tomatillon ... den växer dock mest på höjden. Har byggt en spaljé till den och ska se om man kan begränsa omfånget på det viset. Kanske ...
ingrid fuxwall
Mina plantor, har ingen aning om vilken sort de är. Brukar bli så höga att de når upp till taket, alltså ca. 2 meter höga.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon