Kamomill
Här finns säkert någon expert som kan hjälpa till med en potatisfråga! Det börjar snart bli dags att ta upp de första sättpotatisarna (bor i zon 1). Men frågan är vilken sort jag bör börja dra i först. confused.gif

Har för mig att de flesta av nedanstående potatisar beskrevs som tidiga sorter - men vilken av dem är allra tidigast? (satte dessa 6 samtidigt, har även Maria som jag satte ett par veckor senare):

Linzer Delikatesse
Rocket
Amandine
Marine
Cherie
Juliette

Tack på förhand! smile.gif

Pirum
Jag skulle bli mycket förvånad om inte Rocket är tidigast. Jag har odlat ovanstående sorter, förutom Linzer Delikatesse - men jag tror knappast den är så tidig som Rocket.

Cherie förresten, i reklamen så beskrivs den som en liten salladspotatis, "kärlekens potatis", etc, och man kan såklart skörda den tidigt för att ha småpotatis i sallader etc. Men jag tycker Cherie får bättre smak om den får växa till sig. Men det är nog individuellt kanske.

Skulle faktiskt tro att de mognar _ungefär_ i den ordningen du skrivit dem förresten - Linzer Delikatesse undantaget - den är nog att jämföra med Juliette antar jag.
Kamomill
Tack Pirum! smile.gif

Jag hade satt Rocket och Linzer Delikatesse i samma rad så när jag skulle ta upp råkade det bli av båda sorter. Rocket hade nått perfekt "nypotatisstorlek" medan Linzer Delikatesse fortfarande var lite för små (men fullt användbara). Jag kokte upp allihopa och måste säga att Linzer Delikatesse var fantastiskt goda! De var avlånga, gula, fasta, smälte i munnen och påminde om Mandelpotatis.

Äääälskar nypotatis! laugh.gif
buffy
Den mycket tidiga potatisen de får fram på Bjärehalvön är alltid av sorten Swift, läste jag nu i våras, antingen i HD (Helsingborgs Dagblad) eller Metro. I år var den tydligen ungefär en månad tidigare än någonsin förut.

Själv satte vi sorten Marin 24/3 i år, och de första potatisarna var "ätmogna" 1:a juni. Det var personligt tidighetsrekord =) Men det berodde nog mer på vädret än på sorten, vi försöker välja en ny sort varje år och brukar kunna skörda veckan före midsommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon