Mina gurkor (på friland) har vuxit till sig såpass att de skickar ut tentakler. Så jag måste väl ge de små rackarna något att klättra på. Vad jag funderar på är vad som behövs? Kan det räcka med snören som spänns mellan pinnar, eller behövs något kraftigare? Ståltråd? Pinnar?
Och sen undrar jag om nån kan tala om hur hög man kan räkna med att Northern Pickling ska bli? Den ska ju vara låg, men som novis på området så säger det mig inte så mycket...
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2007, 13:03
Northern pickling är en druvgurkesort(inläggningsgurka) med ganska korta rankor, druvgurkor = frilandsgurkor och de brukar man odla krypande på marken, det är slanggurkor man brukar binda upp. Så någon uppbindning behöver du inte fundera över.
Här kan man läsa om druvgurka
Okej, tack för det!
Nu är det så att jag har slanggurka också...
Åsa, mälardalen zon 2
20-06-2007, 23:55
Jag odlar ofta bara gurka i växthus eller vid vägg där jag kan fästa ett snöre som plantan kan klättra på, är det mera fristående plantering måste man nog ha en grov pinne eller stör som är väl förankrad i marken som plantan kan klättra på, får man många frukter på plantan är det ju ganska mycket vikt, så det får nog inte vara för klena saker som plantan klättrar på.
Okej. Det är mot södervägg (fast en halvmeter ifrån i drivbänk). Jag gjorde som så att jag skruvade upp en ram, och sedan spände jag ståltrådar vertikalt. Får hoppas det funkar. Råkar det bli så bra att det blir en massa frukt som tynger ner får jag väl förstärka.
Blir det väl för tungt får det nog ses som ett lyxproblem... Innebär ju att man lyckas!
Kul med gurka, man ser ju nästan hur de växer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.