Full version: beskära doftjasmin?
sommarbruden
Mina föräldrar har en doftjasmin som ser underlig ut. I mitten av busken står flera grenar rakt upp och dessa är helt utan blommor. Busken är ca tre år gammal och blommar för första gången i år. Kan man beskära jasminen och då ta bort de grenar som står rakt upp och är blomlösa? När ska detta i så fall göras?
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är schersmin som menas eftersom den enda jasmin som är härdig i sverige (zon 1-2) heter vinterjasmin och har gula blomor och är mera som en klängbuske.

Visst kan man klippa, men de där raka skotten i mitten brukar vara skott som kommer att grena sig och blomma i framtiden. De raka skotten i mitten är helt normalt när det gäller schersminer.

Beskärningstiden för schersminer är vårvinter, med tanke på att busken är såpass ung så skulle nog jag vänta flera år till innan man börjar klippa lite i busken (underhållsbeskärning).

Schersminer blommar på äldre ved så klipper man hårt i busken är det lätt att man klipper bort alla blivande blommor.
sommarbruden
Hjärtligt tack för svaret! Vi låter den vara ifred istället.
digitalkarin
Tack, Åsa, då vet jag varför det bara kom blommor längst ner på min Schersmin, och inte på de nya skotten! Jag som undrade så... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon