Full version: Myggor i vattentunnan
Sagosessa
Har ett halvt whiskyfat som jag fyllt med vatten och odlar 1 st näckros i.
Igår upptäckte jag att myggorna gillar det stillastående vattnet, där var FULLT med mygglarver.
Hur sjutton blir jag av med dem?
En fontän skulle säkert skrämma iväg dem, men vad händer då med näckrosen? Den gillar väl stillastående vatten.
Fiskar behöver väl också någon form av pump?

Någon som vet råd? help.gif
Morbid
Prova med att droppa i ett par droppar diskmedel. Mygglarverna andas vid ytan och håller sej kvar med ytspänningens hjälp. Diskmedlet bryter denna ytspänning.

aldo
Jag hade knottlarver och mygglarver eller finns knott bara i rinnande vatten ?

Droppade i diskmedel .....ja,det funkar för det har vi gjort förut i bäcken .Det tipset fick vi av en norrläning thanks.gif
Sagosessa
Tack för diskmedelstipset.
Blev dock lite orolig för hur näckrosen skulle ställa sig till diskmedelet, så jag provade en annan lösning som blev mycket dyrare men kanske lite rolig på sikt wub.gif

Köpte 1 st micropump och installerade den i tunnan för att få stopp på det stillastående vattnet. Innan dess hällde jag ut det mesta av myggvattnet. Några skopor sparade jag till de två guldfiskar jag också köpte igår. Kunde se att de käkade friskt på blodsugarlarverna yahoo.gif

Så bytte jag vatten i tunnan, lät guldfiskarna hamna i tunnan, och hoppas nu på myggfritt vatten. rolleyes.gif
Fågelvägen
Det går också bra med en skvätt rapsolja, som snabbt bildar en hinna på vattnet. Hinnan gör tydligen så mygglarverna inte kan komma upp och andas vid vattenytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon