annelito
Ute vid mitt sommarhus upptäckte jag att insekter flög in i ett hål på ena husgaveln, på övervåningen, massor till antalet. Ringde anticimex som åkte ut i tron om att det var getingar. Det var bin visade det sig.

Huset har stått tomt i ca 2½ år och det kan innebära att det är ett stort samhälle innanför väggen. Står man inne i huset, i trappen på väg upp till andra våningen, hör man ett enda surrande och brummande! Det låter som hundratals bin. Framför mig ser jag en skräckfilm flimra förbi mina näthinnor med massiva honungskakor som står och dryper av honung och med stora, flitiga bin som arbetar för fullt där innanför!

Anticimex sa att dom sprutade in medel i hålet från utsidan men ändå ser jag bin som flyger in där och surret pågår fortfarande på insidan. Jag fick information om att det inte är någon idé att täppa till hålet på utsidan för då kan bina leta sig inåt i huset istället. Han tyckte att jag istället skulle försöka plocka isär väggen vintertid när bina är i dvala och plocka ner hela samhället...

Det låter som ett jobb för hyresvärden tycker jag! Inte vill jag börja riva i ett gammalt 1800-talshus utan att ha den minsta kunskap om vad jag håller på med!

Men vad kan jag göra under sommaren och hösten? Ska jag bara låta dom vara och hoppas på att det "går vägen" under perioden jag hyr huset eller är det risk för något annat obehag om jag bara låter det vara? Vad kan jag annars göra?
catlady
Jag har samma problem som du har! Anticimex sa att de jättemonstren som bor under taknocken (som vi trodde var bålgetingar) i själva verket nog var murarbin, men jag fick inte ens något medel att spruta in! Nu äger ju jag mitt eget hus, men min villaförsäkring ska täcka dessa saker. Som hyresgäst tror jag inte att du ansvarig för saneringsarbetet, utan det är din hyresvärd. Ring och prata med dem!
Gossen Ruda
Annelito tycker jag skall låta bina vara, dom gör ingen skada. Nu vet jag inte hur stor kunskap Anticimex har om bin men vi får väl lita på dom.

Beträffande Catladys murarbin så tror jag inte riktigt på den förklaringen. Jag skulle vilja se ett av dom, går det att ordna? Om du eller nån annan kan fånga ett ex.
annelito
Fick veta att en kollega varit biodlare och han sa att jag kunde borra ett litet hål in i väggen från insidan och stoppa ner en topz indränkt i bensin eller något annat starkt luktande. Bin gillar varken rök eller starka lukter. Men det kan å andra sidan vara svårt att veta om topzen hamnar just där bina är, svårt att veta hur väggen ser ut bakom väggen så att säga. Inte säkert att topzen hamnar där det är tänkt...

Fick en lång beskrivning på hur ett bisamhälle fungerar och det är fascinerande i sig. Att alla larver är likadana från början och att det blir drottningar beroende på hur dom matas och sköts om!

Ja, jag tror jag kommer att låta bina vara ifred. Vet ju inte hur länge jag ska hyra huset eftersom det är en liten "tillsvidare oas innan jag hittar det riktiga drömhuset". Hyr det här huset så att jag kan komma ifrån min lgh i stan och ut på landet i den fria naturen. Så då får jag väl lära mig att leva med bina, och ska jag vara ärlig så har jag ännu inte störts av bina. Om jag låter dom vara så kanske dom låter mig vara...
amaira
Skönt att läsa att du låter bina vara ... wub.gif Det gläder mig. smiley_small_hug.gif Ibland är vi så snabba med att "ropa på Anticimax" vare sig det behövs eller inte. Bra att du pratat med en biodlare, det är ett bättre alternativ än anticimax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon