Full version: katter i rabatterna
Betti Bo
Undrar om någon vet någon växt eller preparat som gör att katterna tycker att det finns mysigare ställen att uträtta sina behov?
Det är min granne som har problem med mina katter.
Är tacksam för tips så kanske inte alla katterna måste "spärras in". sad.gif
Smulan
Förmodar att grannen inte bara har problem med dina katter utan du har även problem med din granne om du låter dina katter uträtta behoven där.

Gör i ordning en kattlåda hos dig och håll uppsikt över dina katter.
Tala om för din granne att de ska spruta vatten på katterna när de kommer, så kanske de låter bli din granne så småningom.
Det finns en hel del inlägg i gamla forumet om just katter som är tvungna att skita ner hos grannar.
Betti Bo
Du va då en riktigt otrevlig #¤*%#&%¤" mad.gif Jag försöker hitta en smidig lösning. Bor man på landet, nästan till skogs så behöver man ha katt ute. Möss kan orsaka enorm skada!!!!!
Tyvärr pratar jag inte kattspråk så dom kommer kommer säkerligen fortsätta kissa där dom finner bäst. Eftersom min granne inte behagar lyfta ett finger så skriver jag och undrar om råd, vad jag kan göra för att hjälpa grannen. För fridens skull!
Passar det inte dig att hjälpa så behöver du ju inte bidra med motsatsen iallafall. mad.gif
Berith
Det var faktiskt goda råd du fick! unsure.gif

Att spruta vatten på katterna är mycket effektivt. Man behöver naturligtvis inte spruta hårt! Bara skvätta ner dom lite med trädgårdsslangen när dom sätter sej där dom inte borde sätta sej. rolleyes.gif

Det finns en del inlägg även här på nya forumet som behandlar det här med kattproblem. Sök så hittar du gamla diskussioner! smile.gif
Betti Bo
Ja, men jag begriper alldeles själv att man kan skrämma bort katten, det är inte det jag har frågat om.
Vad jag skrev och ville ha hjälp med var och är fortfarande, tips på __växt eller preparat__ som katter ofta ogillar. Jag kan nämligen inte komma på någon själv, därför skriver jag här och undrar det. Hade min fråga inte handlat om växter så hade jag tagit min fråga till ett kattforum. Kanske får jag bättre svar där även om växter?
Jag blir oerhört tacksam över ett svar på min faktiska fråga, säkert finns det någon här som vet. Katter är ju känsliga för vissa lukter. wacko.gif
Gossen Ruda
Vad jag känner till så finns det ingen effektiv kattskrämmeväxt, bara tvärtom i form av kattmynta. Du kunde strö ut sånt i din trädgård så kanske katterna håller sig där.

Beträffande katter och möss. Möss orsakar ingen stor skada såvida dom inte kommer in i huset. Lever mycket på småkryp och frön. Sorkar däremot ger sig på levande växter. Att försöka hålla efter gnagare med katter tycker jag är fel metod. Det är bättre med naturens gnagarpolis i form av vesslor och andra rovdjur och rovfåglar, speciellt kattugglor. Men för att dom skall kunna finnas krävs det att inte konkurensen om maten är för stor, dvs kattfritt. Förutom då att katter tar fåglar.
Smulan
Citroner och apelsiner brukar dom inte gilla, så plantera sådana hos din granne.

Den #¤*%#&%¤" otrevliga.
Lena N
Jag köpte för två år sedan ett preparat som heter "Katt Effekt" fabrikat Neudorff. Det höll katterna ifrån kattmyntan så den fick en chans att rota sig och börja växa.

Jag har dessutom en anteckning om att det skulle hjälpa att plantera vitlök i rabatten. Kanske kan det även hjälpa med vitlöksvatten.

Själv har jag både en egen kisse och 4-5 grannkatter som håller till i min trädgård av och till utan att det vållar mig några problem. (Jättebra att alla granar runt om också har katt). tongue.gif
digitalkarin
Hittar man förmodade kattkorvar i sin rabatt så är det med största säkerhet inte kattskit. Katter är nämligen mycket noggranna med att gräva ner sitt.
Det kan vara igelkottar! Dom har liknande avföring.

Problemet man kan ha med katter i så fall, är väl att de gräver upp små gropar för sina behov.
Dock måste jag säga att jag har sex katter på gården, och har aldrig haft problem med det. (Har heller aldrig hittat kattlort i rabatten.)

Till sist; jo, möss kan göra stor skada såväl ute som inne om de får härja fritt. Äta upp redskap t ex. De åt upp ett helt träns för mig!
Betti Bo
Tack så jätte mycket för svaren på min faktiska fråga!
Ja, visst orsakar dom jätte stor skada. Många husbränder beror på att dom små rackarna förstör elledningarna. Och möss går hemst gärna in i våra husväggar där det är varmt och mysigt. Dessutom så är det extra lätt att finna föda runt oss människor!
Min granne har själv katt och den får aldrig vistas innomhus, därför ger dom den mat på altanen. Naturligtvis lockar det dit mina katter då. Vad allt detta egentligen handlar om är att mina grannar hör till den sortens människor som får energi av att göra livet surt för andra. För att kunna bo kvar så försöker jag då med den vänliga metoden som dom egentligen inte är ute efter. Det är nämligen fler före oss som flytt. Jag trodde dock inte att det var så farligt, därför köpte jag huset endå, dum som jag är.
Det var också därför jag blev upprörd över svaret ibörjan, jag försöker så gott jag kan här.
Men som sagt tack för svaren!
Smulan
Du hade nog fått ett mer annorlunda svar från mig om du hade talat om hur din granne behandlar sin katt.
Min syn på detta är att sådana människor som behandlar katter på sådant sätt inte älskar sina katter och således inte heller ska ha katt.
Stackars katt , får den inte komma in utan måste vara ute på vintern och i regn o rusk? Får den inte vara inne i stugvärmen och spinna i mattes/husses knä?
Jag har själv katt och den är en familjemedlem.

Det är inte lätt med trilskande grannar, det har vi läst om i detta forum ett antal gånger.
BenkeBull
Jag har hört att man ska kunna strö ut svavelblomma i rabatten för att bli av med katter. Är det någon som har erfarenhet av detta "husmorstips"?
BELLA
KOTTAR! Lägg ut kottar tätt, tätt med den spetsiga eller utfläkta delen upp i rabatten. Där är det inte skönt att sitta! Snyggt med marktäckningar borde det åxå bli! sad.gif

Katter skyr CITRUSdoftande saker. Det kan vara doftpelargoner man planterar ut eller finhackade citrusskal man kastar ut rabatten.mad.gif

Och VATTEN, sist men inte minst. Det finns väl såna här vattensprutor som går på med rörelsedetektor? blink.gif

Digitalkarin! - Katter täcker inte alls jämt över sina behov. Det beror på rang. Ju mindre de täcker över ju högre upp i rang är de! Har jag i alla fall läst!

Harebra!
smile.gif
Mise
En liten dum fråga, Om det nu planteras katt"skrämmande" blommor hos grannen, hur går det då med grannens egen katt???? blink.gif
lingling
wink.gif Dina och dina grannarnas bekymmer är verkligen svåra att handskas med eftersom katter gärna går tillbaka till samma ställe för att uträtta sina behov (typ sandlåda inomhus). Själv har jag två innekatter så för min del har jag inte de här besvären. Men jag har läst någonstans att katter inte tycker om att stiga på det som prasslar, typ aluminiumfolie. Sedan, naturligtvis, att med en blomspruta duscha katten. Det må vara effektivt för stunden men katter är intelligenta! Glöm inte det. De kommer tillbaka när ingen finns där med sin spruta.
Ändå, bor du och dina grannar i villa, dina katter ser till att ni inte får alltför många andra skadedjur omkring er, som kan sprida mycken olust Jag tänker då på möss, sorkar och i värsta fall råttor.
Må vara att katterna gör ifrån sig på det ställe de har vant sig vid men de krafsar i alla fall över det de har gjort, så på något sätt gör de ändå rent efter sig.
I-L
Cilla
Inget fel med blomsprutor mm, men mina katter är både listiga och bekväma. Gör jag en sandblandad kryddrabatt i närheten av huset går de dit så fort jag inte sitter där med nej-sprutan. Så jag har slutat med nejeri och blivit mer uppfinninsrik med ja-eri. Om jag anlägger en ännu bättre toalett, dvs en ren sandhög nära huset eller där de gillar att gå, så går de hellre dit. Lite då och då spanar jag in vad grannarna gör när de gräver och står i. För jag vet att om det kommer upp en bar jordhög någonstans, då måste jag se till att konkurrera med en bättre toalett.

Ju bättre egna toaletter man kan fixa till sina egna katter desto färre toabesök blir det hos grannarna är min erfarenhet. Sedan får mina grannar gärna spruta vatten på mina katter om de tycker att det fungerar. Som jag skrivit tidigare har vi här på ön hjälpt varandra; en granne köpte vi katthögtalare till, en annan gjorde vi sandhög till och leksandlådorna har lätta hönsnätslock etc.

Men Betti Boos problem verkar snarare vara en granne som inte i första hand ser till det faktiska resultatet angående kattoaletter utan snarare kanske ska ha argument för att det inte är möjligt att det är andra katters korvar som han upptäcker i sin trädgård? Om man då har en egen sandhög på tomten och kan tala om att den är full med korvar så kanske det är ett användbart argument.

Tillbaka till Smulans första recept alltså - jag duckar...
*Felix matte*
Jag har fyra katter (inte mina) som går härute men ingen av dem har
varit bland mina blommor.
Kan det bero på att jag har Stormhatt som ju är giftig wink.gif
eller beror det på att de har så nära till skogen wink.gif
Tittiluringen
Hej alla Glada! smile.gif

Tycker det verkar som om Betty Bo är skyldig Smulan en liten ursäkt... läs hennes mail igen, hon var inte alls otrevlig jag uppfattade din fråga på samma sätt. Smulan gav dig bra råd. Lite vatten på katterna är inte farligt visst blir dom lite sur en stund men till slut lär dom sig och går nån annan stans. Det är mkt sällan någon inte menar väl med sina inlägg här på forumet så om någon reagerar negativt på ett svar så är mitt råd att läsa om och se om det inte finns en vänlig vinkling i botten.

Det finns en del preparat i blomsterhandeln som ska hålla undan katter från planteringar. Jag har dock aldrig provat så jag vet inte hur bra det funkar.
Läste om citronsaft som ska få katter att låta bli växterna. Jag provade på mina ampelliljor som mina två innekatter älskar att käka på, dom tittade glatt på mig och tackade för salladsdressingen... inte sjutton hjälpte det.
Men katter är ju lite olika. Som oss tack å lov.

Kram På Er! wub.gif
Tittiluringen
Towanda
Hur vet grannen vilken katt bajset kommer ifrån? Det kan ju lika gärna vara från deras egen katt. Eller tar de din katt på bar gärning?

/Towanda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon