Full version: Vinrankan växer!
ulrikailund
Hej!

I mitt ett år gamla 9,6 m2 stora växthus (Euro-Serre Maxi 4) växer min Himrod-vinranka som bara den! Men har någon nåt tips om hur man fäster upp den på ett bra sätt? Nu vill den åt alla håll! Bör jag beskära den i sommar? Den har flera grenar, fyra tror jag, som växer kraftigt, men inga blommor eller klasar.

Tacksam för tips!

Ulrika
Mu i myllan
Spaljera upp den på trådar. Den klättrar snällt. Led den dit du vill ha den men akta bara så den inte täpper till vädringsfönstren när den kommit så högt.
ulrikailund
Hej!

Tack för tipsen! Jodå, den är uppe i taket och växer så det knakar. Jag har köpt stadigt metalltråd, med plasthölje som jag ska hjälpa den med. Får man klippa på rankan under sommaren också? Jag har redan gjort det...och den lever ju ännu...Som det är nu så är där flera huvudstammar, tre tror jag, som gå åt olika håll, ska jag försöka ha n bara?

Ulrika i Lund
Ammoura
Du kan beskära den när som hellst utom tidig vår (Januari-Mars)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon