Full version: skörda potatis
lalli
Hej! Jag odlar potatis i hink och pallkrage för första ggr. Jag har satt ner Minerva i slutet av april (bor i Sthlm). Nu undrar jag när man kan skörda dom? Måste de blomma först? Tack för svar och Glad midsommar
rosita
60-80 dagar brukar man räkna till skörd. Om du odlar i hink, kan du nog stoppa in handen en bit ner i jorden och känna efter hur stora knölarna är.
lalli
OK, men måste det blomma först?
Pirum
Minerva är en sort som inte blommar så ofta, eller mycket. Så vänta inte med skörd tills den blommat smile.gif

Men på en del andra sorter (exempelvis Amandine) kan man använda blommorna som en indikering på att potatisen snart kan börja tas upp. Vanligen bör man dock vänta några veckor till för att få större skörd.

Gör som Rosita föreslog, stoppa försiktigt ner handen och se om du hittar några potatisar smile.gif
Jonas70
Pirum, du verkar ju ha järnkoll på det här med potatis.
Vet du om sorten Rocket blommar? Mina är satta i börja på april och det borde kunna skördas av den, men jag tror bara jag sett en eller två blommor på hela beståndet.
Jimbo79
Hej på er glada midsommarfirare!

Rocket blommar med jättefina blåblommor...

Ha en trevlig helg nu och ta det lite lugnt med sillen! wink.gif

// Jimmy
shaman958
skördade lite potatis i dag inför morgondagen, det blev några kilo men dom var små..
det är inga problem att "smygtitta" på potatisen för att se om dom blivit stora, det tar plantan ingen skada av.
lalli
Hej och tack för tips och svar!! Jag har nu skördat hela hinken. Kände först en ganska stor knöl. Blev så exhalterad över detta faktum så jag tömde hela hinken i ett vips :)Tjoho, 12 st små potatisar låg och väntade där. Snacka om att de blev en gormélunch!!

Glad midsommar
Jonas70
Rolig stavning på lunchen wink.gif...kunde inte låta bli och kommentera det hela!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon