Full version: Hur odla hibiscus?
ängsvädd
Hej, jag hoppas få hjälp av er! Jag har köpt en röd hibiscus för ett par månader sedan. Den håller successivt på att dö. Bladen vissnar, blir helt torra och knopparna ramlar av. Jag har aldrig låtit den torka ut, vattnar ovanifrån, låter inget vatten stå i fatet.

Jag har planterat om den för en vecka sedan i Änglamark jord. Igår vattnade jag med Änglamark näringslösning, men det är bara ett blad kvar som knappt slokar.

Det är så himla tråkigt sad.gif Vad gör jag för fel?
lissa
Det låter absolut konstigt, för om den aldrig har varit torr borde den inte uppföra sig så.
Jag tror att antingen är den väldigt forcerad och uttröttad, eller så har rötterna problem, jag tippar på det sista..planterade du om den när du köpte den ??
ängsvädd
Nej, jag dröjde med att plantera om den. Hade haft den mer än en månad innan jag planterade om den. Skulle jag ha planterat om den direkt efter inköpet?
del_21
hej
Vet inte om det stämmer eller ej, men jag har hört att hibiskusarna behandlas med något medel hos "uppfödarna" så att de ska växa kompakt. Men sedan kan de inte utvecklas normalt. Ta en stickling av en kompis istället så vet du hur den kommer se ut som vuxen.
Alexander-VG-zon3
hur ser rötterna ut och är stammarna gröna ?

har du kollat efter ohyra ?

plus ska du inte ge den gödning förens 4veckor efter omplantering .

i vilket läge står den i ??

CITAT (del_21 @ 21-06-2007, 12:12) *
hej
Vet inte om det stämmer eller ej, men jag har hört att hibiskusarna behandlas med något medel hos "uppfödarna" så att de ska växa kompakt. Men sedan kan de inte utvecklas normalt. Ta en stickling av en kompis istället så vet du hur den kommer se ut som vuxen.

jo det är sant men det brukar gå ur växten efter ett tag och sen därefter växer den normalt .
ängsvädd
Rötterna är bruna. Stammarnas översta del är gröna. Jag har inte sett någon ohyra. Den står i västerläge.

Bra idé med att ta stickling av någon. Men jag har aldrig gjort det. Jättetacksam för råd ang. hibiscusstickling!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MimmiH @ 21-06-2007, 16:37) *
Rötterna är bruna. Stammarnas översta del är gröna. Jag har inte sett någon ohyra. Den står i västerläge.

Bra idé med att ta stickling av någon. Men jag har aldrig gjort det. Jättetacksam för råd ang. hibiscusstickling!

skölj rötterna med en rätt så hård stråle sen klipp veck allt döda grenar (skrapa på stammen och kolla om där är grönt under barken) sen tar du en kruka som passar rotsystemet och planterar om i ny jord ingen näringsrik jord så ta så eller kaktus jord sen så vattna men låt torka upp lätt och sen om den börjar växa aktivt så ge den svag näring och öka med näring när den växer mer aktivt . och sen håll det varmt och fuktigt runt plantan (duscha hibiskusen lite lätt nån gång under dagen dock inte när det är mörkt) .
kommer där inga nya blad eller den blir värre så släng den och köp nya

ängsvädd
Tack så jättemycket! Jag har gjort så nu och håller tummarna för att det lyckas...
Christer i Falköping
Tyvärr stämmer det att de behandlar dem med ett medel för att få dem kompakta. Ibland blir det för mycket och då dör de efter ett tag. Jag vet inte hur många jag försökt att behålla efter det att de inte är fina nog att sälja, men de bara dör. Ger inte mycket hopp om din planta tyvärr. Be hellre om ett par sticklingar här på forumet, då får du garanterat hibiskusar som klarar sig. Sedan kan du ju alltid köpa fröer, från till exempel Impecta. De gror för det mesta lätt, men det kan ta något/några år innan de blommar.
Christer.
lissa
Förra året köpte jag för första gången en gul väldigt kompakt som blommade bra, sen började den tappa alla blade som blev gula ett efter annat, till slut var det bara en pinne med ett par knoppar högst upp. Jag planterade om den och lät den vara i fred, och nu börjar det komma nytt bladverk igen, och det nya ser mer normalt ut, så den var nog behandlad
Jag beundrar er som lyckas med sticklingar, aldrig har en Hibiskus stickling tagit sig...tur att dom håller i en massa år, och att det blir fler blommor för varje år...
Även om du får sticklingar härifrån, så hoppas jag att du lyckas rädda den...gör som Flaxss sa och låt den vara ifred efter, för du kanske lyckas rädda den...lycka till smile.gif
Netha
Jag köpte min hibiskus 3 mars i år... har fortfarande inte planterat om den och den blommar nästan oavbrutet.
Har fått sagt att man inte ska plantera om nyköpta växter förrän de har acklimatiserat sig i den nya miljön
och inte medan de är i knopp.

Vattnar gör jag när jag ser att den börjar bli lite hängig... ett par ggr/vecka med liiiite blåkornsnäring i vattnet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 21-06-2007, 21:21) *
Tyvärr stämmer det att de behandlar dem med ett medel för att få dem kompakta. Ibland blir det för mycket och då dör de efter ett tag. Jag vet inte hur många jag försökt att behålla efter det att de inte är fina nog att sälja, men de bara dör. Ger inte mycket hopp om din planta tyvärr. Be hellre om ett par sticklingar här på forumet, då får du garanterat hibiskusar som klarar sig. Sedan kan du ju alltid köpa fröer, från till exempel Impecta. De gror för det mesta lätt, men det kan ta något/några år innan de blommar.
Christer.

mina har jag haft nu i 3år och dom brukar gå ur och sen växa normalt . ett tips är att man beskär ner dom som den kan bryta ut med nya friska normala grenar
Ciczi
De danska hibiskusarna är fina kvalitetsplantor. rekommenderas!

Sticklingar är inte svårt men kräver tålamod

Så här gör jag,

Klipp av dina sticklingar
Skär med vass kniv ett snitt (diagonalt) längst ner i änden så att märgen blottas.
Klipp av alla större blad till minst en tredjedels storlek max halva storleken. På detta sätt minskar avdunstningen. Sticklingen kan lägga energi på att producera rötter istället.
Plantera sticklingen genast i jord eller torvbrikett. Jag föredrar torvbrikett.
Håll fuktigt. Alla sticklingar kommer inte att rota sig, det är bara så.
Sätt gärna sticklingarna i ett minidrivhus.
Om de sätts i torvbrikett så lägg lite jord runt briketten så håller fuktan ännu bättre.
Glöm inte att lufta runt sticklingen lite då och då, och bättra på luftfuktigheten i minidrivhuset med blomsprutan.
Under vårvintern tar det minst åtta veckor att sätta rötter på sticklingarna. 3 utav mina 5 har satt rötter och börjat att växa.
Plantera om i en liten kruka när rötterna brutit igenom torvbriketten.
Rötterna är ömtåliga så var försiktig.

Lycka till!

Ciczi

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...si&img=3902
Christer i Falköping
Tror faktiskt att det handlar om vilka odlare det är och hur de kan hantera retarderingsmedlet. Dessutom, tänk på att det är tre plantor i varje kruka, bara till att dela och få tre fian hibiskusar (om de överlever vill säga laugh.gif )
Christer.
sudden
Jag har en väldig massa blommor som jag vet blivit väldigt hårt drivna och behandlade för att växa tätt.. även de har blivit tråkiga, vissnat ner och inte blommat.
Dem har jag låtit torka ut och jag har ännu inte planterat om dem, sen jag har heller inte gett dem särskilt mkt näring förräns nu, trots att det är nästan ett år sen jag införskaffade dem och dem lever och frodas numera.
Mina gardenior är behandlade exakt likadant (även vattnade med hårt vatten ibland) och först nu i sommar blommar de som bara den! Jag tänkte ge upp om den ena eftersom den inte blommat sen jag köpte den. Den tappade blad och knopparna ramlade av eller deformerades och slog aldrig ut. Nu blommar den som tusan och är jättefin.

Jag tycker inte du ska ge upp hoppet om den utan plantera om den och vattna som vanligt. Om inte annat kanske den blir superfin till nästa sommar.
ängsvädd
Då väntar jag ett år om det skulle behövas smile.gif Fantastiskt att de kan komma igen efter så lång tid!

Ska få ta sticklingar av hibiscus som inte har något retarderingsmedel men hur lång bör sticklingen vara som man skär av?
Netha
CITAT (Christer i Falköping @ 22-06-2007, 09:40) *
Tror faktiskt att det handlar om vilka odlare det är och hur de kan hantera retarderingsmedlet. Dessutom, tänk på att det är tre plantor i varje kruka, bara till att dela och få tre fian hibiskusar (om de överlever vill säga laugh.gif )
Christer.

Min har ju blommor i två olika färger... ska se om det går att dela plantan efter blomning.
Förresten... hur länge blommar hibiskus?
När är bästa tid att dela på växten i krukan? Ska jag vänta till våren då det är dags för omplantering?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Netha @ 27-06-2007, 22:31) *
Min har ju blommor i två olika färger... ska se om det går att dela plantan efter blomning.
Förresten... hur länge blommar hibiskus?
När är bästa tid att dela på växten i krukan? Ska jag vänta till våren då det är dags för omplantering?

mina blommar i början av maj och paus i juni sen börjar dom från juli till frosten . men jag har mina ute så dom slutar blomma i okt-nov nånting . inne så blommar dom så länge ljuset räcker har varit med om en blomma även på vintern .
Ciczi
Hibiskusar som bor inne året om kan ha en blomningsperiod från april till november, Det beror på hur den trivs.

Netha, delning av hibiskus har jag aldrig provat men om du ska göra det så gör det i samband med omplanteringarna på vårkanten.

mvh Ciczi
Netha
CITAT (Ciczi @ 28-06-2007, 17:51) *
Hibiskusar som bor inne året om kan ha en blomningsperiod från april till november, Det beror på hur den trivs.

Netha, delning av hibiskus har jag aldrig provat men om du ska göra det så gör det i samband med omplanteringarna på vårkanten.

mvh Ciczi

Det var ang Christers inlägg där han säger att det finns tre plantor i varje kruka och så måste det nästan vara i mitt fall..
eftersom den blommar i två färger.
Väntar med omplanteringen till våren smile.gif
Just nu är tre knoppar färdiga att slå ut vilken dag som helst... hoppas att alla tre blommar samtidigt. smile.gif
stella08
Jag har delat på hibiskus och det gick jättebra. Min var ganska hårt angripen av spinn så jag tänkte att jag har ingenting att förlora. Jag delade på plantan ganska brutalt, doppade den i såpavatten, planterade i varsin kruka och hoppades inte på någonting. Det var förra hösten. Till min förvåning överlevde de båda plantorna och blommar nu för fullt. Ibland ska man våga på amatörkirurgi...
adamos
Jag är absolut ingen Hibiscus expert men jag har märkt att när jag planterat om min Hibiscus så tar det väldigt lång tid tills den hämtat igen sig. Jag tror varje år att jag tagit död på den men efter ett långt tag (flera månader) så börjar den kvickna till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon