Full version: Hjälp men id
boxermatten
Hallå!

Jag behöver lite hjälp med att identifiera en blomma som växer i min mammas trädgård. Denna gula blomma växer och frodas i ett halvskuggigt läge och verkar ha ett rotsystem som inte ger sig i första taget

Så om det är någon som vet vad detta är för blomma så uppskattas det :-)

växt 001.jpg

växt 002.jpg

HelénE
Råkade kika på en sida för några dagar sedan där jag nu fick för mig jag sett nåt liknande.

Var tvungen att leta en stund men jag hitta den smile.gif

http://www.rosenholm.se/artikel1.asp

Kika lite längre ner under rubrik "Färger för olika ljus" där är bild på gula och röda blommor och de gula är dels en gul liljehybrid, som jag tycker liknar dina, sen i bakgrunden även praktlysing, som jag inte tycker riktigt liknar dina (även om de brukar sprida sig rejält).

Är dock inte hundra på om knopparna på din bilt riktigt liknar knopparna på liljehybriderna, dina slokar lite mer.

Helén
Mollis
Jag tycker också att det ser ut som någon slags lilja, det är i varje fall inte praktlysing, det är jag säker på....
Lena i Torslanda
Jag tror att det är någon typ av Oenothera - nattljus.
Ophelia
Jag tror ganska starkt på att det är en lilja (Lilium) men vad för lilja är svårt att säga. Finns en mängd olika hybrider bland liljorna. Ett sätt att se om det är en lilja är att spana efter de förhatliga liljebaggarna som är vackert röda och som låter när man försöker ta död på dem.

Tycker växten på bilderna är mycket förtjusande smile.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Och jag tycker det är mera likt en Alströmeria än en lilja.
Tesa
Jo..nog är väl de en Alströmeria av nån sort... wink.gif
Ophelia
Ja herregud, DET måste det vara!! En Alstroemeria aurantiaca kanske. Så snyggt!! Har aldrig sett något sådant i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon