Sagosessa
Har fått mygglarver i ett halvt whiskyfat jag använder som minidamm till en röd näckros.
Köpte därför igår en micropump och 2 guldfiskar. Konstaterade innan jag bytte vatten i "dammen" att guldisarna gillade mygglarver.
En fråga bara: jag har aldrig haft fiskar i hela mitt liv. Vad gör jag med dem till vintern? De kan självklart inte vara kvar i tunnan.
Fixar jag ett akvarium och har dem i över vintern? Flyttar jag in tunnan till frostfri förvaring? Hur klarar de i så fall livet utan särskilt mycket ljus? confused.gif
Lena i Torslanda
Du kan ha dem antingen i ett vanligt akvarium eller i tunnan inne. Det viktiga är att det är frostfritt. Om vattentempen är under 8 grader ska du inte ge dem någon mat. Du behöver ha en pump både till akvarium och tunna för att få cirkulation och syresättning av vattnet. Be om råd i en zoo-affär om du är osäker.

Även när tunnan står ute behöver du något som cirkulerar vattnet om du ska ha fiskar i det. Det är även det bästa medelt mot mygglarver som inte klarar sig i vatten i rörelse. Risken är att dina fiskar dör i en tunna med stillastående vatten.
Sagosessa
Tack Lena för tipset.

Jag har en pump i tunnan. Det är en s.k. micropump med 2 olika fontänfunktioner om man önskar. Jag har dock valt att inte ha någon sådan, utan pumpen ligger under vattnet och "blåser ut" luft/vatten.

Ska man ha igång pumpen dygnet runt? Eller kan jag stänga av den när jag går och lägger mig, och sätta på den igen när jag stiger upp?
Lars-Olof Arvids
Pumpen ska vara igång dygnet runt. I bäckar och sjöar är det alltid samma rörelse på vattnet dygnet runt, så det är fiskarna anpassade till.

Olle
Sagosessa
Okej, tack Olle. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon