Full version: ID-hjälp önskas
Emssal
Har nu lyckats identifiera det mesta i min trädgård, fått mycket hjälp av andras inlägg här, genom brutala gissningar och genom att bläddra igenom siter som t ex Hortogreen, Fröer.nu, Rara Växter, Virtuella floran m fl.

Men några blommor återstår. Har fotat dem men har för tillfället bara kameran i min mobiltelefon att tillgå så fotona är minst sagt usla. Men kanske något av det går att identifiera?

Luktar lite mynta-liknande om bladen:

DSC00037.JPG

Höga och sirliga stjälkar, nästan glödande cerise färg:

DSC00036.JPG

Ca 40-45 cm hög:

DSC00035.JPG

Växer i stora grupper, blekt grå-rosa-vit blomma, lite strimmig:

DSC00030.JPG

Skulle kunna vara ogräs men den är jättevacker:

DSC00028.JPG

Iris, men någon som vet vad den heter? Antagligen jättevanlig?

DSC00025.JPG

Detta vet jag vad det är :-)

DSC00031.JPG

Tacksam för all hjälp jag kan få :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 1 ser ut som Calamintha grandiflora =rosenmynta

Nr 3 är en borstnejlika

Nr 4 tycker jag ser ut som stjärnflocka

Nr 5 ser ut som någon slags Betonica

Emssal
Borstnejlika tror jag inte det är, den brukar jag känna igen. Fast det kanske finns fler sorter?

De andra tre var huvudet på spiken! Tack :-D

Blev lite förvånad att rosenmyntan blommar nu, förra året blommade den i sep-okt, precis när jag flyttade in. Men kom på att de måste varit andra blomningen...
Ophelia
Bild nr. 2 ser ut att vara en rosenkrage. Irisen vet jag inte namnet på men är ganska säker på att den tillhör gruppen Iris germanica. Tror den är ganska gammal och är inte helt ovanlig. Är oxå inne på att bild nr. 3 är en borstnejlika.
Emssal
Hittade precis Rosenkrage på Allt om Trädgårds perennlista och det är troligen en sådan, fast med större knapp än dom hade på bilderna där.

Det är såklart svårt att se på bilden av det ni kallar borstnejlika men själva blomman är alldeles slät i kanterna och det sitter massor av knoppar ihop i den "borstiga" klumpen. Men själva den vita blomman är inte ett dugg lik de bortsnejlikor jag sett. Inte lik någon annan Dianthus alls faktiskt. Därmed inte sagt att det inte kan vara en, men den är för olik för att jag ska köpa det utan bildbevis giggle.gif
Den växer mitt i en massa annat brôte, blandat ogräs och perenner, silverbuske och annat. Står bara några få av denna sort där. Den är jättefin så jag skulle gärna vilja ha fler.

Jag har försökt hitta den ägare som anlade trädgården på 70-talet och skötte den fram till för 3 år sedan för att få en genomgång av vad som finns där men tyvärr tror jag inte han finns i livet längre. Ägarna efter honom hade inte tid att ta hand om trädgården och var väl inte superintresserade heller så de kan inget om växterna.

Ett par smakprov till av min trädgård, fast identifierade arter:

DSC00033.JPG

DSC00032.JPG

DSC00034.JPG

Än en gång usla bilder, måste skaffa mig en riktig kamera igen!
Floppy
Jag är uruselt på identifieringar men jag kan en...den sista...det är en söt kisse... rotfl.gif wub.gif
Ophelia
Ja en bra kamera kan vara bra att ha eller varjefall om man ska ta närmare bilder. Personligen kan jag inte se ett dugg av själva blomman (den eventuella bortsnejlikan) då det är mycket suddigt. Min idé om vad det kan vara har jag utgått från bladen och själva blomkronan. Borstnejlikan kan, efter vad jag har sett av de jag själv dragit upp, vara föränderlig men bladen och själva blomkronan brukar kunna vara detsamma. De brukar även tendera att försvinna om konkurrensen blir för stor omkring av andra växter som är lite högre.

Du tror inte att du kan ta en bild men inte så nära, försöka laborera med skärpan?
Emssal
Precis Floppy! Huvudet på spiken! Jag hade problem med båda mina för de har inte samma färg. Men så sa en av dem Mjau och då trillade poletten ner!! rotfl.gif

Ophelia: Nej jag förstår att det är svårt att se på en suddig bild men mobiltelefonen har inte så många inställningar att laborera med giggle.gif Jag ska göra ett nytt försök ikväll så får vi se om det blir bättre. Annars får jag låna någons kamera imorgon och försöka igen. Risken är då att det är annat som gör att det blir svårt att få bra skärpa... wink.gif Midsommarafton och allt...
Emssal
Jag gör avbön, ber om ursäkt, böjer mig för era gedigna växtkunskaper!!!
thanks.gif Det ÄR en borstnejlika!! När väl blomman slagit ut ordentligt ser man att den är liiiite flikig i kanterna. Men det som övertygade mig slutligen var att det ungefär en meter från denna blomma står en rosa borstnejlika, och den var betydligt mer flikig och därmed lättare att se att det var just en borstnejlika.

Nu har jag letat runt på de fröfirmor som jag känner till men ingen har någon helvit Dianthus. Någon som vet om det finns? Den enda jag hittade var Dianthus barbatus "Harlequin" som är vit i början och övergår till mörkt rosa, och det ser inte ut som att min tänker byta färg...
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det finns helvita borstnejlikor, jag köpte en påse mixade färger av borstnejlika för flera år sedan och dessa plantor har sedan fått härja ganska fritt i rabatten och de korsar sig med varann och det dyker upp olika rosa, vinröda och vita varianter och även helvita brukar dyka upp med jämna mellanrum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon