Full version: Tomatsjuka?
Marcus C
Hej,
Jag har har några tomatplantor i ett växthus där bladen viker ihop sig uppåt. Mao inte det utseende som är vanligt när de fått mycket gödning eller nu jord. Skulle vilja veta vad detta kan bero på. Är det någon som vet och kanske också vet hur man kan åtgärda detta? När jag tänker tillbaka så hade liknande problem förra säsongen som förvärrades senare under säsongen.

Har försökt leta själv efetr information och med hjälp av andra och fått fram att det skulle kunna vara något virus. Låter inte bra och frågan är om man då kan göra något åt detta?

Mvh
Marcus
Åsa, mälardalen zon 2
Har du klippt i dem?

Detta är ett urklipp ur en text om tomat från växteko:

"Bladrullning, d.v.s. bladen rullar sig kraftigt uppåt, blir styva och prasslande, uppträder ofta som en följd av stark beskärning, särskilt på frilandstomater. Viss likhet med potatisens bladrullsjuka föreligger, men fenomenet är "normalt" och inte skadligt för tomat. "

Själv skulle jag även tippa att såna saker kan vara sortberoende.
Marcus C
Tackar.
Jag har klippt i vissa plantor som utvecklat mycket blad. Detta för att kunna komma nära plantorna och att ljuset ska nå in bättre.

De plantor som jag sett problemt på är inte de som drabbats av min sax. Har iofs plockat bort tjuvar.

Mvh
Marcus
Mu i myllan
Skulle kunna vara relaterat till sorten. Jag har 4 olika sorter men det är bara den strimmiga, Tigrella, som visar sama symtom som du pratar om. Tog ett kort så kan du se om de du har ser likadana ut. Det är bara de nedre bladen som rullar sig på mina.

[attachment=4292:DSCN2790.JPG]
Jonas70
Jag har samma symptom på min ena Caspian Pink i växthuset, och i det fallet har jag beskurit den starkt eftersom en gren råkades brytas. Men jag tror inte det är några problem med det för plantan verkar trivas på alla sätt (inklusive att den sätter kart).
Marcus C
Jag går nog vidare men attdet kan vara sort betingat. Den jag har som drabbats värst är Ildi. Stor skillnad mot övriga samt att de värst drabbade står i hinkar och inte i de byggda lådor jag har fast monterade i växthuset.

Mvh
Marcus
skogstroll
oops och jag som just klippt i några av mina tomater... innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon