buffy
Jag har en gammal röd vinbärsbuske under ett äppelträd. Busken har varit styvmoderligt behandlad under många år, men förra året fick den hönsgödsel och jag lukade ordentligt kring den. I år hade den massor av "kart", men någon gång under den senaste veckan har nästan alla de, helt omogna, bären repats av från sina stjälkar. Vad är det för otäckstyg som är i farten, tro??
Fenja
Grannens barn? I alla fall repade de av alla mina röda vinbär ett år när jag bodde i civiliserade trakter....
Mvh
Fenja
buffy
Det ser faktiskt ut som ett verk av människohand! Men det syns inga som helst andra spår av (mänsklig) åverkan på kolonilotten och inga småbarn brukar hålla till i närheten.
Jag kan mkt väl tänka mig att barn skulle kunna få för sig att repa av omogna vinbär - undrar faktiskt om jag inte själv gjorde ngt i den stilen som liten...Jag tyckte i af om att pilla av "pärlorna" på pärlhyacinter...*s*

Finns det ngn som kan komma på ngn annan tänkbar förklaring? Fåglar ger sig väl knappast på omogna röda vinbär? Det är annars gott om glupska fåglar i området, koltrastar och duvor och änder, t ex. Vi har också gott om mördarsniglar och olika slags bladlöss, larver, myggor och grodor. Hoppas inte det är ngnslags insekt som har gjort det här, för isåfall är jag nog rädd för den =/

KURT
Grävling skulle nog kunna äta vinbär. Men är HELA busken avrepad? Jag tror knappast att det är människor som gjort det.

Om man misstänker att något djur regelbundet kommer och äter, så kan man strö ut sand, så att djuret lämnar tydliga avtryck. Så att man kan se vad det är för djur.
Åsa, mälardalen zon 2
Har det varit ovanligt torrt i trädgården i år??

Jag har en mycket väldränerad trädgård så jag brukar behöva vattna både vinbär och krusbär om det blir värmebölja och torrt på våren-försommaren annars blir det kartfall har jag märkt.
buffy
Nä, det är varken torkan eller grannens barn som skövlat vinbärsbusken - det är duvorna. Igår tog jag en av dem på bar gärning, i full färd med att repa av de vita vinbären, den här gången. Stryk skulkle den ha! (Duvan dvs.)
noora
Här har skatorna gett sig på omogna körsbär. Jag vet inte om det är körsbären dom är ute efter eller om det är mask i bären och dom letar efter masken, men vi har observerat dem på bar gärning med körsbär i munnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon