Nån som vet namnet på denna knöl växt, den vissnar ner på hösten och får en ny dotterknöl varje år. Det kommer bara ett blad från varje knöl, blomman luktar hemskt. (Album Okända växter)
Ingrid på Västkusten
02-07-2003, 07:27
Hejsan,
Jag har den också - den ser ut som en Arisaema - men det är den inte - har tappat bort namnet - kan det ha varit Sauromatum elelr nått liknande?
Hmmm .....
Funderar ingrid
Hittar bara 3 sorter av släktet Sauromatum , ingen som liknar min
Ingrid på Västkusten
02-07-2003, 13:09
Nej jag vet - och så tror jag den har bytt namn också - attans att namnet flög ut skallen :-/
men jag skall kolla i krukan å se om jag var duktig och skrev ner det i alla fall.
Hälsar Ingrid
tinamia
03-07-2003, 21:07
Jag har den också den, det latinska namnet är Amorphophallus säkert finns det något svenskt namn också men det vet jag inte. min har inte blommat ännu men har hört att blomman ska lukta väldigt illa. Jag väntar med spänning på att min ska blomma.
tack så mycket för hjälpen, har inte identiferat just mitt exemplar( alla bilder visar ju bara blommorna och inte bladen) men tror att namnet är knöl
kalla
Ingrid på Västkusten
04-07-2003, 06:37
Nerj - det är itne en Amorphphallus - det namnet finns i min namndatabas och jag ahde kommit ihåg den då. Attans! Det var en trädgårdsamatör som var hos mig å identifierade den och dumme jag skrev inte ner det!
Hälsar Ingrid
tinamia
04-07-2003, 17:23
Hej!
Titta i " Bo med Blommor" Bonniers stora blombok av Rob Herwig, där finns den. Ifjol såg min ut som din på bilderna med blad, i år är det en stam på 2 cm som kommit upp, växer långsamt. Spännande att se vad som händer.
Konstigt tyckte den liknade Amorphphallus samma fläckar på bladstammen och hur bladen satt, hittade flera som var nästan identiska med min.. skilde bara lite på bladens form. nån som kan titta i " Bo med Blommor" och titta vad den heter?
tinamia
04-07-2003, 17:52
Det måste vara en slags Amorphohallus. Har själv fått den med det namn och så här står det om den i Blomboken.
En sällsynt knölväxt från Främre Indien med brett skärmformigt blad har ett 25-20 cm högt blomskaft. Blomkolvarna luktar oangenämt.
Knölarna måste lagras fullständigt torrt och varmt över vintern. På våren kan sedan blomningen utvecklas helt utan vatten eller jord. När de stora bladen kommer fram, ökar man vattengivan.
Diabolique
26-10-2005, 16:46
Det låter som en Amorphophallus Konjac!
Kallas även Djävulstunga, knölkalla, ödleträd eller "snakeplant".
Kan inte hitta någon bild på den i ditt album...
jag kan inte heller hitta någon bild...
mvh zazu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.