Full version: gallra äpplen
buffy
I år har alla våra äppleträd ovanligt mycket kart. Jag har för mig att man ska vänta med att gallra till efter juli månad, pga det sk. julifruktfallet. Men jag har nyligen läst mig till här att man skall gallra plommon redan i början juni, och det slog mig att jag kanske har helt fel ifråga om äpplena. Hur många äpple(kart) skall man lämna kvar på varje "klase"?

Ett av våra träd är mkt gammalt och svårt angripet av kräfta. Det är i övrigt mycket vackert och till synes piggt, det blommar rikligt och har de senaste åren fått mycket kart. Sorgligt nog faller i stort sett alla äpplena i augusti-september, innan de är färdiga. Jag plockar bort alla äpplen med skador på eller tecken till molinia och vi försöker avlägsna all fallfrukt så fort vi kan.
Är trädet för gammalt eller vad är det annars för fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar vänta tills det blir kartfall och sedan plockar jag ca en knytnäve ska det gå mellan äpplena.

Angående kräftträdet det kan ju vara så att det pga sjukdom inte orkar hålla kvar frukterna eller så behöver trädet pysslas om mera ex. inget gräs under trädet, gärna kompost/gödsel som luckras ner och så kanske gröngödslingsgröda under trädet + regelbunden vattning ifall det blir en torr sommar.
Nina H
Men hjälp - när jag har en hel klase päron och äpplen så skall jag ta bort alla utom ett? Oj, det skär!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon