Åke2
Hej, jag har tre flockliljor som står i samma kruka. När jag tog hem den från affären så tappade den knopparna. Nu undrar jag två saker.

1. Hur gör jag med liljan nu? Kommer det att komma nya knoppar denna sommar?

2. Hur gör jag till hösten och inför nästa vår? Ska man klippa ner den när den börjar vissna (om den nu gör det och hur mycket ska man klippa)? eller ska den bara stå kvar som den är?

Tacksam för svar.
Åke
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag tror inte att din lilja får nya knoppar tyvärr. De är framdrivna hårt i växthus och får en chock när man tar hem dem till en helt annan miljö. Ofta får du avhärda dem, d v s vänja dem vid uteklimatet långsamt så att de inte tar skada av sol och vind.
Kan du gräva mer dem i en rabatt så brukar de klara sig fint där över vintern och blomma nästa år om du inte bor alltför högt upp i norr, där kan de frysa bort.
Mvh
Fenja
Åke2
Tack för svaret Fenja!
Jag får väl helt enkelt nöja mig med liljan utan blommor denna sommar. Jag har ingen rabatt. Ska jag bara låta liljan växa på eller ska jag sätta om eller klippa ner den?
Fenja
Låt den fortsätta att växa och ge den gärna lite blomgödsel nu i sommar, du kan klippa bort själva blomställningen, men inget annat.
Däremot är jag osäker på hur du bäst vinterförvarar den... men det kanske någon annan kan hjälpa till med!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon