Full version: Älvornas urmoder!
amaira
Måste berätta vad jag såg igår. Det var helt fantastiskt. Inte ett ögonblick undrade jag längre över varifrån alla myter och berättelser om dansande älvor har kommit ifrån. Det finns en grund, en slända som sakta fladdrar med florstunna, ljust skinande vingar, alla fyra vingarna verkar "dansa" i otakt, fort går det inte, fladdrande hit och dit i luften.
Jag tappade andan av att få uppleva en livs levande sagofigur, en riktig älva! wub.gif

Jag störde den kanske i äggläggningsbestyr? För den flög upp från en sandig jordplätt där inget växer just nu. Den var snäll nog att sätta sig på en gren i ögonhöjd och låta mig studera den och fota.

Har förstås ingen bra bild där den flyger, tyvärr tyvärr, ni får hålla tillgodo med vad jag har.

Larverna har jag haft här i ett par år. Jag brukar mata dem med myror när jag har vägarna förbi. Ja, det är en myrlejonslända, och den är mycket vacker.

Den är också ganska stor, här syns den tillsammans med min hand.

Förutom att den är vacker, har ljuvliga vingar och en helt fantastisk flykt, har den söta ögon!

Vilken art av myrlejonslända det är, vet jag inte. Gissar på den "vanliga" eller "stora" eller vad den nu heter (orkar inte titta efter, ska göra det nån gång)

Hur som helst så är jag sååå glad att jag har den här hos mig!! wub.gif

När jag gjorde en sökning på nätet, fann jag denna länk myrlejonslända som har en mycket vackrare bild än vad jag har åstadkommit. Där finns också information om den.

skogstroll
lyckliga du wub.gif
Lars-Olof Arvids
Fantastiskt vacker "älva" du har hittat! wub.gif

Olle
Limeblossom
Det hade jag velat se!!!
zaaritha
Se´n jag var barn--har jag beundrat alla sorters sländor!
De är så vackra, skira....
Endast deras larver jag känner lite avsmak för..........
amaira
Såhär ser det ut när man finner larverna. De är nergrävda i botten i dessa gropar. Där ligger de och väntar på att en myra eller någon annan insekt ska ramla ner. Försöker myran klättra upp igen, skvätter de sand på dem så de inte kan ta sig upp.

Myrlejonsländelarven fångar myran med sin stora käkar och suger ur den. Så här ser larven ut när jag har grävt upp den och fotat.

Den borrade strax ner sig igen, utan att ha tagit skada.

Och så här ser käkarna ut.

De vackra sländorna är rovdjur, och de olika sländelarverna har ofta ordentliga käkar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon