Full version: Lönn
Elihe
g.gif Hej! köpte för några år sedan en Acer negundo flamingo. Skulle bli vackert trefärgade blad. Men det är bara längst ner som det fnns några kvistar som är vitgröna- resten är enfärgade? Vad kan detta bero på? Är de ympade, så att ympen tagit över?
Inte riktigt vad jag tänkte mig.
MVH biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Flamingo är en mutation och mutationer kan gå tilbaka till ursprungsstadiet. Det är inte ovanligt att det dyker upp gröna skott på sorten Flamingo och dessa ska tas bort så snabbt som möjligt, för de gröna skotten brukar ha starkare växtkraft än de brokbladiga så de tar över och ganska snart har man en i stort sett helgrön växt.
Elihe
crying.gif Oj,då! Törs man ta bort allt det gröna? Det blir nästan hela trädet!!!!
Tack för svar,Åsa.
MVH
kiss.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har trädet växt en hel del och det mesta är grönt kan det vara svårt att få till något bra utseendemässigt det gröna skulle ju ha tagits bort medans det var litet så kanske man får välja mellan att ha ett helgrön träd eller plantera nytt (fast vill man inte ha grönt kan man ju testa först med beskärning och blir det inte något bra resultat kan man ju köpa ett nytt träd då).
Elihe
tummenupp.gif Tack, Åsa. Jag testar att klippa. Det är ju snart dags för JAS. Blir det inte bra så tar jag bort det.
MVH
cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon