Full version: Fläder
skogstroll
Någon som vet vad detta är för fläder?

[attachment=4300:Fläder2.JPG]

MariaS
Ser ut som en Sambucus rasemosa (oätlig). Men lukta på blommorna. Är det den ätliga Sambukus nigra, luktar blommorna sött och lite vinbärsaktigt=fläder.
Eva 33c
Nu är jag lite tvärsför, jag tror nämligen inte att det är S. racemosa, druvfläder. Den brukar ha gulaktiga blommor och blomställningen är inte så "flat" som den på bilden. Bild Om bilden är tagen nu så är det också fel blomtid för druvfläder, den har blommat över för länge sedan och har nu bär på gång. Den "äkta" (S. nigra) flädern däremot blommar nu, i allafall här hos oss.
Det finns en sort som heter Black Lace av S. nigra som har lite flikiga blad och är lite mörkare i bladen. Kan kanske vara något sånt. wink.gif
Ophelia
Jag tycker det ser ut som en äkta fläder (Sambucus nigra) men med flikiga blad. Kanske det är sorten "Laciniata" som du har?
skogstroll
det verkar vara den. tack!!! hoppas det går å göra nåt av blommorna, vågar man...? sweatingbullets.gif
KURT
CITAT (skogstroll @ 22-06-2007, 07:16) *
det verkar vara den. tack!!! hoppas det går å göra nåt av blommorna, vågar man...? sweatingbullets.gif

Druvflädern blommar med gröna druvformade klasar tidigt i maj. sedan finns det en ört som heter sommarfläder, men den kan man knapppast missta sig på.
Ophelia
Ja inte är den giftig. Däremot har jag ingen aning om den har samma smakkoncentration som den "vanliga" flädern. De mörkbladiga och den med gräddiga inslagen i bladen odlas mest som "snyggbuskar" smile.gif och jag kan tänka mig att tillväxten och härdigheten kanske inte fullt jämförbart med den "vanliga".

Hade jag varit dig så hade jag testat, flädersaft är mycket gott wub.gif ger den mesigare smak får du informera oss andra.
skogstroll
jag har hört att det finns giftiga sorter, därav tvekan... confused.gif
Ophelia
Fast alla de Sambucus nigra är fullt användbara men jag vet inte om det är den vanliga flädern som ger den mesta smaken och de andra kanske ger en mildare smak. Förvisso kan jag förstå att man inte tar blommorna på "Black Beauty" för de är rosa och gör sig ofantligt bra ihop med det mörka bladverket, likaså på "Atropurpurea" med sitt mörka bladverk och sina gräddvita blommor. Det är Sambucus racemosa (druvfläder) och Sambucus ebulus (sommarfläder) som är giftiga (och de smakar inte heller alls gott).

Du kan lugnt prova, kanske är smaken mildare?
skogstroll
okej jag provar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon