Full version: Rosentorn
Marloo
Har ett par gamla klätterrosor som vi flyttat och kanske inte varit alltför snälla emot, men trots detta börjar de ta sig ordentligt och skulle behöva något att klättra på.

Någon som har bra idéer?

Rosorna står inte mot en vägg utan är planterade i en liten rabatt i gräsmattan.

Fick ett tips på TV´Sommartorpet häromkvällen men tyckte väl att det rosentornet var sådär.

Tacksam om ni har idéer och eller erfarenheter att dela med er av.

Tack!

Marloo
Ewa L
Fanns en länk tidigare :

www.husohem.se/skrivut.html?id=6892

på ett torn som jag är lite sugen på.
Eleanor
Har nu på försommaren gjort 2 torn till mina Rosa helena. Jag tog 4 armeringsjärn på 3 m som jag slog ner ca 80 cm i marken. I toppen lindade jag ihop dem med ganska grov järntråd. Sedan slog jag järntråd runt dem ca 30 cm isär, så det bildades rutor. Högst upp i topp en krocketkula från ett gammalt spel, som putsades & får vara obehandlad för att bli väderbiten grå. Det blev så jädrans snyggt!!!! laugh.gif & så enkelt sen. Allt med rostigt järn blir så fint!
kerstin z5-6
håller med , rostigt järn o rosor gifter sig verkligen bra ihop laugh.gif
Hedenström
I Visbys botaniska trädgård har de satt tre avskalade enstammar ihop som ett indiantält/kåta. Med ca 30 cm mellanrum har de borrat hål i enstammarna och kört in en ståltråd så att det blir rutor och i toppen har de surrat fast de tre enarna med ståltråd. Kanske kan det vara något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon