Full version: Spaljé
Ulpan
Vi har en spalje (för närvarande utan växter) som sitter på fasaden vid entrén till vårt hus. Jag skulle vilja plantera något, men har verkligen ingen aning om vad som skulle kunna passa! Fasaden vetter mot norr, så spaljén befinner sig i absolut skugga precis hela dagen. Det finns ingen rabatt nedanför spaljén. Den clematis som växte där första sommaren vi flyttade in i huset satt direkt i marken, som är en ordinär "grusplan" runt huset. Finns det någon växt som passar att plantera i det underlaget? Eller måste vi ordna till en ordentlig rabatt med bra jord? Och hur ska man sköta växten? Jag tar tacksamt emot tips på växter som överlag är väldigt tåliga och lättskötta, då jag inte är känd för att ha så gröna fingrar ;-)
(Huset har en gul träfasad, så det vore fint med tips på blommor/växter som skulle harmoniera fint i färg.)
Jag tackar så mycket på förhand för eventuella tips och råd!
Susanne i Linköping
Kaprifol tror jag brukar rekommenderas till lite skuggigare platser, även om min egen växer i full sol. Men du får se upp med färgen så att den inte ser konstig ut mot huset, vanlig kaprifol är ju ofta ganska gul.
Blomtess
Jag vill också rekommendera kaprifol. Vi har gult trähus och en kaprifol med gul/oreange blommor, det är jättevackert eftersom bladverket också är så kraftigt och mörkgrönt. Satte den som liten planta för 2 år sedan och den är redan hög (2 m upp på spaljén) och tjock. Jag håller efter den för jag vill inte ha den utanför spaljén, annars hade den varit mycket större! Så länge rötterna inte växer i sol så trivs den. Vår har skugga halva dan men kaprifol tål mycket. Har tom sett den nämnas bland ogräs...!!? Men jag älskar den och den doftar så härligt och är lättskött! På baksidan har jag en annan sort kaprifol som är vintergrön, satte den lite som insynsskydd, men den har ljusa blommor. Den heter Lonicera henryi men gillar nog inte mer än zon 2...
Kaprifol gillar ju dessutom lite mager jord, eller misstycker i alla fall inte så det kanske passar hos dig?
Blomtess
Och sätt gärna myskmadra under kaprifolen, det kan ju se lite naket ut längst ner mot marken om det inte finns en rabatt. Den klarar också lite magrare jord, är vacker och användbar och lättskött, marktäckare.
Hannifer
Jag tycker klätterhortensior är vackra. De trivs också i skuggigt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon