|
Nu är jag på semester vid vårt sommarställe i östra Jämtland, Grimnäs heter byn. Det är ju lite tuff zon men i alla fall funderar vi på att plantera några äppelträd. Det har tidigare funnits ett stort Sävstaholm här men det dog någon gång på 60-talet. Det finns enstaka äppelträd häromkring men sort vet jag inte.
Finns det någon som vet någon sort som skulle kunna gå häruppe? Bör man ha två stycken med tanke på pollinering?
Hur är det med plommonträd, kan det finnas något gångbart?
Nån som huserar på trakten som har koll på bra plantskolor? Det lär ska finnas någon i Odensala.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2007, 17:26
Äppelträd som man kan testa är
KITAJKA SAFRANOJE zon 7 ANTONOVKA zon 6 GUL KANEL zon 6 RÖD KANEL zon 6 GYLLENE KITAJKA zon 6 P J BERGIUS zon 6 RISÄTER zon 6 RÖDLUVAN zon 6 SILVA zon 6 SLAVA PETERSBURG zon 6 TRANSPARENTE BLANCHE zon 6
Ja du behöver mer än ett träd och alla äppelträd kan inte pollineras av vilken sort som helst, många sorter kan dock även pollineras av vildaplar så finns det såna kan pollineringen funka bra även med bara ett träd.
Plommon brukar bara vara härdiga till runt zon 5 så det kanske blir någon av de sorterna man får testa med ifall man vill ha plommon.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2007, 19:10
Kan tilägga att ifall läget i trädgården är väldigt utsatt och blåsigt så kan man fixa lägre zon i trädgården genom att exempelvis plantera lähäckar.
Tack, Åsa. Läget vi tänkt oss är en rel skyddad södersida. Det är västliga vindar som dominerar häruppe, men dom har vi nog hyfsat skydd för. Jag sysslar ju mest med lite mer exotiska växter hemma annars och märker nu att jag har lite dålig koll på sånt här. Aprikoser, persikor och vindruvor i all ära, men nog är det något speciellt med egna äpplen.
Hej, hej! Vad jag vinkar, Grimnäs är bara tvärs över revsundssjön från mitt sommarställe. Kom med båten och ta en fika! Vi har äppelträd, oranie som är mitt favvoäpple, rödluvan, transparent blanch och några till. Äpplena blir små, mindre än du är van vid men visst blir det äpplen. I Odensala finns Växtvaruhuset, dom är helt ok på träd och har nog liten försöksodling på vad som kan gå här uppe. Inte helt fel att handla där. Annars finns en handelsträdgård i Fränsta som är helt ok den med fast mindre. Plommonträd har vi, ett Tuna som inte gett frukt ännu men som överlever. Min man har zilga på friland, inget vin men den lever. Det är sååå gynnsamt här uppe /Åsa
wolkenkrabber
22-06-2007, 16:48
Annars såg jag att dom sålde rysska äppelsorter inne på granngården i östersund... dom borde ju ha lite härdighet...
Tack för fler tips. Gåsis, där jag sitter nu har jag en fin vy över Gällö. Det är inte där du är? Annars så skymmer nog kanske Ammerön. Jag vinkar i varje fall. Var finns du?
Oftast på sommaren sitter jag på ammerön, men just nu är jag på väg till gävle tro det eller ej.
/Åsa
Läs gärna boken "Äppel i Norr", så får du lite mera utförlig beskrivning av olika sorter som kan passa i norra Sverige. Boken ger allmänna råd om äppelodling och presenterar 102 sorter som klarar åtminstone väztzon 4-5. Flera klarar också högre växtzoner.
CITAT (Gåsis @ 22-06-2007, 20:26)  Oftast på sommaren sitter jag på ammerön, men just nu är jag på väg till gävle tro det eller ej.
/Åsa Okej, då kan du väl passa på att vattna min trädgård i samma veva? Jag tror nästan att jag kan räkna ut var på Ammer du håller till med tanke på din nick. Stämmer det? Kurt, tack för tipset, men jag står i begrepp att handla träd just nu så någon bok hinner jag inte med.
Joho, nog stämmer nicket med var jag håller till. Kul att hitta någon som har "lokalanknytning".
/Åsa
Kan bara meddela att det blev äppelträdet Pirja som jag valde, nåt finskt tror jag. Dessutom tryckte jag ned en Zilga mot en bra södervägg. Överstår äppelträdet vintern blir det nog ett till. Det närmsta är ca 400 meter härifrån.
En zilga har vi med mot södervägg. Det verkar som om den överlever här men den är ruskigt sen att komma igång på våren och växer då inte med raketfart. Vår har tre vintrar på nacken och når kanske 70 cm uppåt väggen. Inga vindruvor, min man funderar på om vinglögg vore något eftersom den tydligen både börjar och slutar sent.
/Åsa
Ophelia
27-06-2007, 22:47
Du är inte inne på lite andra typer av bär? I Finland för man ju fram "sötrönnar" och "Saskatoonbär" som borde vara värdefullt norröver.
CITAT (jegi @ 27-06-2007, 19:20)  Kan bara meddela att det blev äppelträdet Pirja som jag valde, nåt finskt tror jag. Dessutom tryckte jag ned en Zilga mot en bra södervägg. Överstår äppelträdet vintern blir det nog ett till. Det närmsta är ca 400 meter härifrån. Ganska vanligt, fast jag tycker att det låter ganska sorgligt också! Ett äppelträd kan normalt leva 100 år, kanske något kortare tid längre norrut. Då kan det vara värt att veta mera om det man investerar i! Fast det finns ju säkert också bilköpare som väljer bil efter färgen på lacken!
Du menar alltså att jag måste läsa en bok inför varje ny plantering? Du tror inte att plantskolor på de här breddgraderna duger för att ge information? Spara din moral till någon annan för jag är inte det minsta intresserad!
CITAT (jegi @ 28-06-2007, 11:19)  Du menar alltså att jag måste läsa en bok inför varje ny plantering? Du tror inte att plantskolor på de här breddgraderna duger för att ge information? Spara din moral till någon annan för jag är inte det minsta intresserad! Jag tror säkert att plantskolor duger alldeles utmärkt, bara man skaffar information så har det naturligtvis ingen som helst betydelse vart den kommer från. Jag ville bara påpeka att, jag tycker, att det är synd att alltför få är intresserade av vad de köper. Förövrigt är boken i fråga skriven av en passionerad person som driver en plantskola i norra Finland!
Rapportera gärna hur det går med era äppelträd i norr, det lär man sig mycket av! Särskilt om ni blandade ut jorden på särskilt sätt, om ni planterar på kulle eller på annat sätt och ser att det lyckas bra - eller inte lyckas alls. Vilka sorter ni lyckas med är också intressant. Boken Äppel i norr är en njutningsbok också för oss som bor söderöver. Bra för alla i landet som har lite mer utsatta lägen också. Fast jag tror inte alla sorter blir så goda ens i de mest vindpinade lägena i skärgården, jämfört med hur de blir i norr. Bodde jag i zon 6-7 skulle jag försöka mig på en äppelodling, för äpplen som vuxit norröver är sagolikt goda. Så här skriver förresten Ebe Plant om Pirja: PIRJA Finland Trädet: Växer inte allt för kraftigt. Frukt: Medelstor, grundfärgen är gul, täckfärgen röd- strimmig, Köttet är vitt med behaglig, aromatisk smak. Mognar: I augusti. Jord/växtplats: Lättodlad, vindskyddat läge, undvik torra jordar. Användning: Bordsfrukt Övrigt: Pollineringssorter bl.a. Transparente blanche.
Jag bor här i österbotten i Finland vilket motsvarar zon 5-6 i Sverige och jag förstår inte varför folk tror det ska vara så svårt att odla bla äppelträd här. Jag har ett Pirja träd och det ger väldigt goda äpplen. Vi odlar ca 120 olika sorter så visst finns det många sorter för oss i norr och så måste man ju våga testa lite.
Ja, jag får återkomma nästa år och berätta hur det klarar sig. Jag räknar med att plantera ett till nästa år om allt går bra. Hade Transparente Blanche smakat bättre hade det nog blivit nummer två, men det finns ju andra sorter som säkert klarar läget här. Generellt är det zon 7, men södersidan med lä för västan är nog högst 6 och där står Pirja.
Att veta vad man sätter i backen är ju naturligtvis bra, men det hindrar ju inte att man tänjer på gränserna. Visst kan det stryka med något träd, men då har man ju i varje fall testat. Och vad tråkigt det skulle vara om alla bara satsade på säkra kort.
Nu har jag förresten gjort en avstickare till mitt andra sommarställe i Öviks skärgård (zon 5), och satt en Zilga där också samt en manchurisk valnöt i ett riktigt tufft oskyddat läge.
Hemma i Gävle har jag satt ut en väderkvarnspalm och en japansk mispel på friland och dom lär väl inte få det så lätt i vinter heller.
Kan jag få fråga dig jegi som bor i gävle? Vid koloniområdet som ligger från gamla trästaden och upp mot hemlingby finns ett träd ute på en äng som får små gulaktiga frukter med sten i. Dom är små som körsbär men mer som plommon i konsistensen. Vet du vad det kan vara för träd? Jag tror nog ditt pirja kommer att må fint i grimnäs, hos oss växer lite alla möjliga äppelträd med varierande härdighet. Hur vi valt dom??? Rea på plantagen  Jadå, dom lever och får frukt fast dom är ganska små ännu. Det verkar så här långt vara besvärligare att få mogna äpplen på alla träd än att få själva träden att överleva. Kanske måste jag tillägga att jag inte kan ett nå om just träd och att jag inte heller är särskilt intresserad av dem så det går på en höft. /Åsa
Ophelia
02-07-2007, 14:08
Klart du ska testa och se hur det går. Du var ju intresserad av plommon med. Är du villig att botanisera hos vår granne Finlad så har du ju även Wickmans plantskola som har en del roliga saker. Blomqvists i Finland har oxå en del. http://www.blomqvistplantskola.com/frukt5.phphttp://www.tawi.fi/wiplant/index.html
Vet inte vilket träd du menar på rak arm. Är dom gula när dom är mogna också? Menar du festplatsen inne på koloniområdet? Där finns det en äng och där har jag varit någon gång men det enda jag minns är en jättelik hägg.
Ophelia
02-07-2007, 14:35
CITAT (Gåsis @ 02-07-2007, 15:06)  Kan jag få fråga dig jegi som bor i gävle? Vid koloniområdet som ligger från gamla trästaden och upp mot hemlingby finns ett träd ute på en äng som får små gulaktiga frukter med sten i. Dom är små som körsbär men mer som plommon i konsistensen. Vet du vad det kan vara för träd? /Åsa Ska kanske inte lägga mig i när du frågar jegi men kan det vara mirabeller eller krikon? Mirabeller brukar vara mindre än krikon och växtsättet mer trädlikt och oftast bli högre än krikonsnåret. Dessa har odlats ganska mycket förr i tiden.
Jag var lite inne på krikon också, men var lite osäker på om det fanns gula. Tack för länkarna förresten.
Vill bara meddela att äppelträdet Pirja har överlevt och nyss blommat ut. Oklart om det är pollinerat, Några grenar har döda toppar men där det skjutit nya skott 10 cm längre ner. F ö ser allt bra ut. Nu kommer jag att plantera ännu ett äppelträd under sommaren för att säkra frukt.
En Zilga satte jag här också och den lever men har inte hunnit så långt ännu (kanske beroende på att den var täckt med granris till för 1 vecka sedan).
Äppelträden verkar inte vara något problem här uppe, inte heller plommon eller lettisk låg buskkörsbär. Men Zilgan är så sen i starten att den nog behöver glas kring sig för att hinna. Vår har ju varit med ett tag nu på friland, den har fruktämnen men dom kommer inte hinna klart.
/Åsa
Ezereht
23-06-2008, 21:50
Låter ju som man kan få äpplen att växa i norr  , undrar varför så få försöker/lyckas då? I våran by fanns nästan inga äppelträd, mamma har ända sen min barndom försökt sätta, men dom dör alla för henne det ena efter det andra. Möjligen kan jag tänka mig hon vattnar för lite. Hon planterar i Kalix och Överkalix. Jag känner mig lycklig som bor i Umeå nu och inte behöver ha det så besvärligt. Här finns det många äppelträd i gamla trädgårdar  Känns som att ha flyttat till tropikerna, fast nu började jag förståss snegla på rosor också *haha*. Träd tar ju lite plats. Någon som vet om några fina gamla träd norröver? Blomkqvist plantskola verkar livsfarligt *s* man dreglar man kommer in på hemsidan, tänk att faktiskt kunna åka dit!! Jag skulle ruinera mig på 2 sekunder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|