Full version: Dahlia
Lotten
Hej!

Älskar Dahlia, men kärleken svalnade något för två år sedan då bladen fylldes av små hål ända till plantan vissnade bort.
Satte åtta nya knölar i år, har gett dem all min kärlekt med förkultuvering i hinkar som jag burit in och ut varje dag. Grävde ner dem i jorden, mörk fuktig jord och täckte över allt med täckbark för 14 dagar sedan. I dag såg jag att några av plantorna har små hål, det kändes som hål i mitt hjärta. VAD ÄR DET, VAD KAN JAG GÖRA?????
Margith
Jag är rätt säker på att det är sniglar som käkar på dina Dahlior.
Dahlior, liksom Hostor, kallar min mamma för snigelmat angry.gif

Eftersom även jag är mycket förtjust i Dahlior har jag löst problemet genom att ha dem i krukor tongue.gif
Och krukorna står på en relativt bred gång av trädgårdsplattor. Ha, ha finns inte en snigel som klarar av att nå mina Dahlior yahoo.gif
kristerh
små hål är typiskt för trädgårdssnigeln, heter den så? den lilla slemmiga saken...
gå ut på kvällen o kolla, kan vara svåra att se under dagen, eftersom de gömmer sig i närheten av maten, men de kommer fram
på kvällen..., bara att plocka bort, tycker inte att snigelgiftet hjälper på dem wink.gif de är väldigt små.
Lotten
Ska prova att spaya med tallbarrsåpa.

Tack för era svar!

Lotten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon