Full version: Vill ha rostips
Tosan
Jag har försökt med ett otal olika rosor och misslyckats... Började med att ha dem i krukor och urnor och som andra gör, gräver ner dem i rabatten nära husväggen på hösten för att övervintra dem. Varje vår var de absolut stendöda. Då försökte jag att sätta ner dem i rabatten direkt. En ros gick jättebra hela sommaren, den var jättefin, med blommor som började i rosa och slutade i vitt, eller om det var tvärtom. På våren kom ett litet, litet blad som snart vissnade ner, och det var det sista jag såg av den. Ifjol köpte jag en ros på granngården, i kruka. Men den hade halvdåligt med rötter när jag satte ner den, och då hade den ändå fått stå och hämta sig lite i växthus först. Den fick små skott som vissnade eftersom och i år är den stendöd, men jag låter den sitta över sommaren utifall att.
Nånting är ju fel, men vad? Rabatten är ju iofs väldigt varm och solig, men jag trodde rosor gillade det... Eller är det bara så att de vägrar bo hos mig?
Tar tacksamt emot tips på både placering, skötselråd och sorter. Jag vill ju ha rosor!
kerstin z5-6
Här har du länkar till mina rosor -nästan alla smile.gif har dock fler ...
Den första går till mitt album med kanadensiska rosor -rotäkta -de går alla säkert jättebra hos dej
De andra är rosor ur de övriga rosgrupperna

Vi måste bara vara lite mer noggranna med urvalet -vi som bor i 5-6-7

Generellt vid rosplantering o skötsel
Plantera på våren tidigt är bra maj, juni senast
Välj gärna rotäkta rosor -de återkommer med den äkta rosen från roten .. även om de fryser ner totalt till marken

Gräv rejäla gropar 50 x 50 cm och bra rosjord i -komposterad kogödsel ev med blanding av plantjord är bra
Göd aldrig efter midsommar
Plantera rosorna på de platser som tinar först på våren -en bit ifrån en husvägg men vindskyddat läge är oftast det bästa stället

Alla rosor vill ha 6 tim sol / dag för att blomma bra
Vattna nyplanterade rosor varje dag i tre -fyra v -tre hinkar /ros direkt vid vid plantering

Täcker du rosorna -gör inte det förrän marken är tjälad -granruskor mot vårsolens uttorkning är ofta viktigare än att kupa jord över grenarna .. många rosor torkar ihjäl av marssolen -fler än de som dör av kyla
Mina Kanadensiska rosor

Mina övriga rossorter

Jag odlar i Västerbottens kustland smile.gif
Lycka till
K
Tosan
Tack för alla tips! smile.gif
Då borde det egentligen gå alldeles utmärkt att ha en ros precis där jag vill ha den... Och torka på våren är heller inte problemet iom att vi har en snödriva från takraset där varje vår och den försvinner inte förrän slutet av april-början maj...
Problemet kan va själva rosen och/eller att jag planterat för sent.
Men hur vet man att en ros är rotäkta?
Tosan
HJälp vad många rosor! Har du alla dem?
Hur ska jag kunna välja bara en eller två har du tänkt? tongue.gif
kerstin z5-6
takras?.. det är inte bra -grenarna bryts av vid marken då ..sad.gif

Lätt luftig snö ja -det är ok

-Rotäkta rosor brukar anges som sådana sstår inget är de ympade
Blomkvsts plantsjkola har många återförsäljare utmed norrlandskusten -Hans säljer bara rotäkta rosor
Tosan
Takraset landar utanför rosorna mitt på smultronen, så det är ingen fara för den skull, men den ligger där och tinar hela våren så blombänken är rätt fuktig långt fram på våren. Plus att vi har en slänt en bit framför blombänken som det rinner snödrivor ifrån.

Undrar om inte rosen jag köpte ifjol var ympad, jag tror det... Vet du om den plantskolan finns i Umeå eller skellefteå? Dit kan det ju kanske hända att man åker nån gång. Vet du hur det är med dem som granngården säljer i kartong? Det är ju mest en rotbit med några kvistar på så den skulle jag ju kunna tänka mig är rotäkta då...
kerstin z5-6
Jag köper aldrig katongrosor .. en bra ros ska ha minst tre -feta tjocka stadiga grenar på ett par dm -på våren säljs rosor ofta barrotade -senare i kruka
jag kan köpa ympade rosor med- men då ska ympstället planteras 110 -15 cm UNDER jordytan ..i vår zon
Plantskolor som för rotäkta rosor finns bla i Piteå -Björsbyn och Bryggmans -I skellefteå -Gråbergsplant i Skråmträsk och Ovesplant i Ersmark
En bra postorderrosplantskola är
Rosenposten -de har en del kanadensisska -dock bara ympade

Rosenposten
Frakt ung 100 sv kr oavsett mängd rosor -alla barrotade
svenskt postgiroinbetalning

Ja jag har alla de ddär i albumen + några till smile.gif
I vår har jag planterat 31 st crazy.gif rosgalenskap är smittsamt -så akta dej smile.gif
Tosan
Tack för all hjälp! Du är underbar!
Då får jag försöka komma ihåg att beställa ros till våren om jag inte kommer iväg till nån plantskola i tid... Skulle kunna kolla med de få som finns här i inlandet åxå, det har kommit 2 nya som hörs va bra och ha mycket som man inte fått tag i här tidigare.
Men nu är det väl i senaste laget att plantera? Då får det vänta till våren isf.

Och jo, rosgalen är jag redan crazy.gif Bara det att jag får ju inte eländet att leva över crying.gif Men med all din hjälp finns det ju iaf hopp biggrin.gif
kerstin z5-6
Du kan nog plantera krukodlade rosor till mitten juli om du hittar sådana -och drömma om rosenpostens alla sorter fram till våren smile.gif
Tosan
Bra! biggrin.gif Då ska jag köpa ifall jag hittar ett bra exemplar nånstans... Annars får jag leta mig fram till det jag vill till våren. Här ska odlas rosor! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon