MattiasW
Vi ska flytta och ta över en trädgård om en vecka. Den är inte så välskött och massor av ogräs ser det ut som. I ett hörn växer blåklockor såg jag. På den lilla uteplatsen syns knappt stenplattorna mellan det gröna.

Vad kan man göra så här års? Kan man så/sätta någonting? Vi tycker det är kul med saker man kan äta - kryddor, bär, rotsaker, tomater, frukt. Någon buske vore kul eller ett litet träd - det är ganskal kal gräsmatta för tillfället. Men det kanske är för sent för allt detta? Kan tilläggas att jag inte har så mycket erfarenhet av trädgårdsarbete wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte för sent för trädgårdsarbete mycket kan man plantera ända in på hösten (lite beroende på vilken växtzon du bor i).

Fast jag föreslår ändå att du skaffar lite stora krukor, hinkar och dylikt och sätter tomat, kryddor etc. i då blir det mindre stressigt och man får mera tid på sig att fundera på vart man ska ha olika saker ofta tar det 1-2 säsonger innan man sett var det skulle passa med en uteplats, vart kryddlandet skulle vara bäst placerat etc. +Man får chans att se om det växer något i trädgården man vill spara. +Det låter som om det kommer att ta tid att röja fram vissa bitar i trädgården ex. stenplattorna som knappt syns.. Kanske kan du skaffa några pallkragar och så lite grönsaker i de går ju lätt att ta bort ifall man inte vill ha grönsaksland där längre fram.

Möjligtvis kan du börja titta på vart du skulle vilja ha ett träd, buske el. dyl. och vilken sort som passar bäst. Tänkt på att vedartat ska stå på platsen i många år så man bör vara ganska säker på att man inte vill göra en uteplats där eller bygga växthus el dyl där i framtiden ifall man inte vill ta bort växten.
Alexander-VG-zon3
kolla först vilken zon du har

sen kan du läsa lite här med
Frågor och svar
Fakta

och du kan plantera nu och fixa med det mesta du vill göra .

börja med att kolla vilken typ av jord du har
läs vidare här om jord
Jord

så när du gräver ut ska du jordförbättra har du sand ska mer mull i har du lerjord ska du dränera m.m. för bästa resultat för perenner,buskar och träd . sen kolla vilka lägen du har i trädgården sol,skugga och var det blåser och var snön smälter snabbast och var det är varmast på vintern m.m. så egentligen är det bättre om man kollar läget först i trädgården detta år och man sen börjar plantera på våren . plus kan du ju låna lite trädgårds böcker som du kan kolla i

du skulle kanske anlägga en köksträdgård och ett ört-kryddland båda dom här två sakerna vill vara i soligt läge så i öst,norr och väst kan du ju ha rabatter och/eller sittplats .

kryddor vill ha det soligt och lite mer åt det torra hållet och klarar inte vinterväta så bra och därför passar dom i sandjord .och i länken under fakta kan du läsa vidare om olika saker man kan odla .
MattiasW
Tackar, det låter bra smile.gif

Glömde det där med växtzon, det blir Garphyttan (15 km väster Örebro) så det är väl på gränsen mellan zon 3 och 4 tror jag.
Ophelia
Ja ta en sak i taget. Ni ska ju förhoppningsvis bo där ett bra tag och det är aldrig bra att stressa när man ska planera en trädgård. Börja kanske med att se över vad som finns och vad ni vill ha kvar. Sätt er gärna ner och rita en skiss över trädgården och märk in vad som finns. Traska ut och hitta ställen där ni trivs, de kan vara utmärkta platser att börja på och skapa trevligt fikaställe (ni kanske inte alls vill ha uteplatsen där föregående ägare haft sin). Börja med EN sak i taget annars är det lätt att det går överstyr och då är det inte roligt. Låt det ta tid och använd inte växter "bara för att sätta något". Vänta hellre tills ni får tag på vad ni känner är er växt. Besök gärna andra trädgårdar för tips och idéer. Finns mycket fina böcker att hämta inspiration från.
MattiasW
Tackar för alla bra tips smile.gif Vi är lite begränsade av att det är hyresrätt, men vi får nog göra ganska mycket ändå (dock inte flytta uteplatsen). Ska kolla biblioteket och se om jag hittar något bra. Sedan var det ju jättebra artiklar här om Jord t.ex., verkar intressant.
Blomstertanten
Hej och välkommen hit "granne" ! biggrin.gif (nästan i alla fall , jag bor i Glanshammar)

Jag skulle börja rensa bort det jag säkert vet är ogräs i befintliga rabatter , rensa plattor mm.
Bra att vänta så man vet vad som finns , synd om man skulle råka ta bort nåt fint.
Plantera i stora krukor denna sommar, så blir det ju lättskött så ni kan ägna tiden åt att rensa, fundera , planera.

Lycka till !
MattiasW
Trevligt med "granne" wink.gif

Bifogar ett par bilder av liten bit av trädgården närmast balkongdörren (sedan går det runt husknuten). Kan nån säga vad något är som växer där blir jag glad (jag ser blåklockorna i och för sig) sos.gif Nu är det ju inte så bra vinkel, men kortet togs inte för att visa växtligheten... kanske kan ta lite bättre när jag är där nästa gång.

[attachment=4358:20070621...tradgard.jpg]
[attachment=4359:20070621...tradgard.jpg]

Min drömbild är köksträdgård med kryddor och rotsaker m.m., bärbuskar, skydd från insyn från grannar och gångväg, något träd. Och en fin gräsmatta mellan det andra. Skratt, det lär ta ett tag kanske. Har suttit och läst ett tag och man blir sugen på mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon