|
Jaha då har man blivit med hus och trädgård! Förra ägarna var över 85 båda två och hade inte orkat sköts om tomten på de senaste sex -sju åren. Har läst lite här men måste få ett förtydligande på några saker. Topdress: kan man göra det när som hällst eller är det vårbruk eller höstbruks förberedelse? Hur tjockt lager lägger man? ska det bara vara ett tunnt skickt eller ska all gräsmatta döljas? Gräsklippare! El, bensin, batteri? rekomenderat märke? rotor eller sådan som ser ut som en cylinder (hoppas ni fattar vad jag menar) jag har ca 900kvm gräsmatta att klippa, ganska plan. Hoppas på svar när ni har slutat garvat åt min novishet
CITAT (mattel @ 22-06-2007, 13:22)  Gräsklippare! El, bensin, batteri? rekomenderat märke? rotor eller sådan som ser ut som en cylinder (hoppas ni fattar vad jag menar) jag har ca 900kvm gräsmatta att klippa, ganska plan. Hoppas på svar när ni har slutat garvat åt min novishet  Bensin, klippo! Håller i evigheter, det finns en anledning att fastighetsbolagen kör såna. Våran är från -89 eller nåt sånt och har aldrig strulat nånsin, startar på andra draget efter vintern. Fast med så pass mycket gräsmatta kan det va ide att fundera på åkgräsklippare, men det beror ju lite på vilken slant man vill spendera. Dina övriga frågor kan jag inte ens gissa svaret på, så inte skrattar jag åt din novishet inte. Det är det odla är till för, för att man ska få svar på alla konstiga frågor man har. Förresten, välkommen hit!
Välkommen! Härligt med ännu en rudis!  Jag har haft trädgård i snart 3 år, men jag vet fortfarande ingenting känns det som. Men det är underbart kul att lära sig! När det gäller gräsklippare så slår jag dock ett litet slag för el (alltså en sån man laddar och kör  ) Tyst, lätt och smidig. Men det är bara min åsikt!
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2007, 13:21
Toppdressa har jag aldrig gjort jag har knappt gödslat gräsmattan, växer gräsmattan och ser tät och fin ut behöver man inte göra någonting mer än möjligtvis klippa den (och då inte sådär kort som så många verkar göra ska man gå på gräsmattan ska den ha en höjd på 6-9cm, vill man klippa golfgreenskort måste man även skaffa den typen av gräs som ofta är svindyr typ 1000kr/kilot för fröet).
Tack för välkomnandet! Varför jag inte tänker köpa år klippare är att jag har barn och de ska få jobba Skämt åt sido, jag är inte rädd för lite gratis motion (NEJ! jag tänker inte köpa en handjagare, så tokig är jag inte  ) Skönt att se att det är fler som hajar noll och vist är det kul att lära sig någonting nytt. Min granne verkar vara någonting av en trädgårdshitler, han har en grymt fin och jämn gräsmatta. Jag får göra mig snabbt vän med honom, men å andra sidan var han snabb och påpeka att " i häcken var det mycket ogräs som kunde sprida sig och behövdes nog klippas snart". Det skulle ingå en grann deklaration vid husvisningar. Nej, det årdnar sig nog.  Nä, golfgreen har jag inte tänkt mig, jag inriktar mig på att få en fin och jämn gräsmatta utan gula fläckar. Jag får inrikta mig på att så där jag har grävt upp buskar och träd och jämna till en och annan svacka. Tack för svar (mottar givetvis fler)
MattiasW
24-06-2007, 11:03
Du är inte ensam rudis: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59110  Men vi får låna gräsklippare av hyresvärden, så den biten slipper man bekymra sig om... Själv nöjer jag mig med en gräsmatta som ser bebodd ut, skratt Lycka till!
eugenia
24-06-2007, 11:12
Själva gräsklippet gödslar gräsmattan medan man klipper den (om man kör utan behållare). Är gräsmattan mycket dålig kan hönsgödsel på vår eller höst vara ett alternativ. Jag har heller aldrig gjort toppdress, vet inte riktigt hur det funkar.
Hehe det verkar som det där med topdress är för proffs, så det kan jag lägga ner märker jag (hjärtat har börjat slå lite lungnare nu) Var och tittade på gräsklippare i dag: 5000kr för en batteridriven!!!.  Nä miljön får vänta ett tag till. Men det skumma var att jag var på coop, blommsterlandet och plantaget, ingen sålde klippo. Får ut på nätet och söka, annars vart jag rekomenderad stiga multiklipper 50. någon med erfarenhet? /M
Jag tror att vissa granngården säljer klippo, järnaffärerna kan ha. Här i stan är Meca återförsäljare, kanske de är det överallt? Kolla om det finns nån sån verkstad där du bor.
Just den stigan vet jag inget om, men de som kör stiga verkar byta klippare ganska ofta. Kanske nån annan har nån annan erfarenhet?
I Uppsala är auktoriserade återförsäljare för klippo Såma AB, Bauhaus och granngården.
Tosan : Perfekt! Jag bor i uppsala Ska Hänga på låset i morgon och kolla in maskinerna. Ok! Stiga får stiga åt sidan (jaja det är bara jag som tyckte det var vitsigt)/M
Kollade din pres och sen letade jag åt Klippos hemsida, inte svårare än så Men som sagt, vår klippo är snart 20 år gammal och mamma och pappa har haft ett otal nya stiga under de 20 åren... Däremot verkar deras åkklippare rätt bra.
CITAT (Tosan @ 24-06-2007, 20:16)  Kollade din pres och sen letade jag åt Klippos hemsida, inte svårare än så  Sa ju att jag är en rudis
Discogiraffen
24-06-2007, 20:44
Här kommer en annan rudis! Som en parentes kan jag säga att jag tycker mycket om det här forumet - man får alltid bra svar, även på rudisfrågor...  Vi har en gräsmatta på ca 900 kvadrat, vi köpte oss en handjagare av märket Partner som funkar alldeles jättebra. Det är liksom bra snurr på den, den stannar inte som gamla handjagare gjorde. jag tycker den funkar jättebra. Men å andra sidan är det inte jag som klipper gräset... Jag klipper ibland på den lätta delen av tomten...
tina1704
25-06-2007, 00:23
Jag köpte hus för några år sen och blev rekommenderad att köpa en Klippo. På Granngården.Eftersom jag hade problem med nacke så köpte jag med startnyckel 1000 kr extra! Har aldrig använt mig av den för efter 3 tryckningar på bensinknappen så går den igång på första draget . Kärvar den efter vintern så är det bara att göra rent tändstiftet och ge den en injekt med bensin så går den som en ''klippa'' igen .Helst ska man köra dem tom på den gamla bensinen på hösten.Bästa köpet !!
Efter lite diskution  , funderingar  , kläma och känna kom vi överäns om  en Klippo Champion. Har varit ute och test kört, fungerade kanon (f-n om den inte skulle det) Hoppas att den är lika bra som folk säger att Klippo maskinerna är. Tack för hjälp och råd. /M
Ja, då är det bara att gratulera då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|