Jag har 8 tomatplantor i min odling varav sex har börjat blomma, och nu undrar jag då hur jag ser skillnad på hona och hane? Jag undrar också om det finns nå bra tips på hur jag leker bi och när detta isf bör ske...? Jag är lite av ett blåbär när det kommer till detta så jag är väldigt tacksam för den hjälp jag kan få...
*Stintan*
22-06-2007, 15:49
Som blomma och bi kan du använda metoden att skaka lite på plantorna när dom blommar det brukar räcka
tin@w
22-06-2007, 16:53
Tomater är självfertila, dvs varje blomma befruktar sig själv om dfet bara blåser lite eller man skakar på blommorna. Jag brukar gå förbi plantorna då och då och bara dra lite i uppbindningstrådarna så de skakar.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2007, 17:16
Japp tomat är tvåkönad (dvs. har både ståndare och pistill i varje blomma) och de kan pollineras av eget pollen.
Ståndarna med pollen(=frömjöl) sitter som klistrade på väggen inuti struten som finns i mitten på blomman, det lilla man kan se titta ut ur struten brukar vara pistillen. Snärtar man till blomman rasar pollenet från ståndarna och ner genom öppningen i struten och pollenet faller då på pistillen.
Fluff
23-06-2007, 04:46
Tack så himla mycket för alla fina svar...
Amitofo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.