Odlingslotten som jag håller på och pillar med just nu är nästan övervuxen av grönmynta efter att den senaste odlaren lämnat rötterna kvar i jorden, och genom ogräsrensningen samlar jag ihop ungefär så mycket som ryms in en frukt- och grönsaksplastpåse per vecka. Inte för att jag klagar, men jag är inte särskilt förtjust i myntate och vill hellre ha spiskummin och vitlök i tsatsiki. Mojito smakar fantastiskt, men det finns ju gränser för hur mycket Bacardi kroppen orkar med. Därför tänkte jag vända mig till odlaiterna och fråga vilka favoritrecept ni tar till när ni behöver göra er av med en massa mynta. (Tänkte lägga en rejäl myntabukett i grytan när och om jag gör rabarber- och jordgubbssylt snart.)
Piccante
22-06-2007, 21:33
Min favorit är taboulleh, libanesisk sallad med tomat, gurka, bulgurvete, lök, olivolja, citronsaft, hackad mynta och hackad persilja som grundrecept. Mycket mynta och persilja ska det vara för smakens skull! Grönmyntan är den som lämpar sig bäst för matlagning för den har inte lika skarp smak som pepparmyntan.
Jepp, det har blivit tabbouleh några gånger redan (med både bulgurvete och quinoa). Fast just nu när gräsen blommar och jag har hösnuva verkar det som om råa tomater irriterar munnen och läpparna.
skogstroll
24-06-2007, 17:44
Indisk mat använder man rätt mycket grönmynta i. Myntasås är himla gott till allt möjligt; salladsdressing, kyckling mm
Gloriana
24-06-2007, 19:15
Frys överskottet! Det är attans lyxigt att plocka fram när temperaturen ute är betydligt lägre än nu!
Mynta är jättegott att smaksätta vatten med. Två toppkvistar är lagom till en stor kanna. Om man har mycket ork, tid och plats i frysen kan man göra iskuber med infrusna myntablad som man sen kan stoltsera med under vintern.
Piccante
11-09-2007, 15:53
CITAT (josohl @ 11-09-2007, 16:41)

Mynta är jättegott att smaksätta vatten med. Två toppkvistar är lagom till en stor kanna. Om man har mycket ork, tid och plats i frysen kan man göra iskuber med infrusna myntablad som man sen kan stoltsera med under vintern.
Tror man kan smaksätta rom med mynta oxå, elelr är jag fel ute? Har tyvärr ingen bok med drinkrecept hemma.
Jag köpte grönmynta och marockansk mynta framför allt för att kunna göra goda sommardinkar, sen blir det ju sallader och nordafrikansk mat också. För en god Mojito-drink gör man ingefär så här (per glas):
4 cl ljus rom
4 cl sockerlag
myntablad
0,5 st limefrukt
krossad is
sodavatten
1. Man börjar med att krossa myntablad och lime (i klyftor) tillsammans med sockerlagen. Ta en knapp handfull mynta och smaka av, målet är att mynta och lime ska smaka ungefär lika mycket.
2. När blandningen känns rätt fyller du glaset med krossad is och häller över rommen. Toppa glaset med sodavatten och rör om.
3. Lämpligt som garnityr: lime eller en myntakvist.
Väldigt gott faktiskt / Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.