paradis
Min dotter har ett körsbärsträd på sin kolonitomt söder om Göteborg. Det bar rikligt med frukt hösten -06. Det blommade så vackert i våras. Efter ett par veckor är alla blommor gråsvarta och torra, inga blad alls. Jag har förstått att det kan vara frukt och grentorka. Där jag läst om detta har jag inte funnit exempel på att ett träd helt dött. Kan det vara så eller kan man vänta sig att trädet repar sig igen. Man ska ju skära ner till friks ved mebn det finns inga tecken som visar var den börjar om den finns. Om ingen bot finns så måste väl trädet tas bort?
Henrik_
Jo det går att klara sig genom att skära bort det intill frisk ved.
Fast och andra sidan brukar inte körsbärsträd bli så förtjusande av stark beskärning g.gif
Cilla
Jag har aldrig sett att någon helt fått bort grentorkan genom beskärning, men det har säkert skett. Om det är blom- och grentorka brukar trädet skjuta nya blad utanför de angripna. Att då beskära om all bladmassa torkat ihop blir inte bästa receptet.

Det kan också vara en kombination, t ex dålig bevattning under de två somrar vi haft och samma sak under den torra försommar vi hade, samt en angripare.

Jag skulle vattnat trädet, luckrat hela rotområdet och väntat för att se om trädet orkade skjuta nya grenar med blad igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon