Full version: Apropå hoya
Tosan
Tänkte jag skulle höra om nån vet vad denna hoya heter.
Stjärnan i mitten av blomman ser ut som porslin, och den yttersta stjärnan ser ut som sammet.
Den doftar gott, men oerhört starkt, så jag skulle vilja ha den i växthuset medan den blommar. Men klarar den det? De sista nätterna har jag haft mellan 6-9 grader där inne, och på dagen kan det bli upp till 50 en liten stund när det är som varmast...Men jag tycker det är synd att behöva nypa bort blommorna när de är så oerhört fina.

[attachment=4357:100_0166__Medium_.JPG]
yenny
Det är nog en Hoya carnosa du har. lite svårt att se på bilden, så jag är inte 100% säker.
Det blir nog lite för kallt på natten i växthuset tror jag, fast vi skall nog vänta in någon annan för mer exakt svar.

Tosan
PÅ de bilder jag sett så liknar den onekligen carnosa, men jag tycker uddarna på mina stjärnor är lite spetsigare. Men så kan det ju ibland va i växtvärlden ändå.
Den åkte ut i växthuset igår och har fått klara dryga 5 grader inatt, vi stod inte ut med doften. Dör den får jag åka och sno mig ett skott hos kompisen.
Förresten, bild nr 2 i din bård, vad heter den? Har en sån åxå som börjat slå ut idag...
Sailor Pluto
Är det inte en Hoya multiflora? Dom är så häftiga!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 23-06-2007, 11:18) *
PÅ de bilder jag sett så liknar den onekligen carnosa, men jag tycker uddarna på mina stjärnor är lite spetsigare. Men så kan det ju ibland va i växtvärlden ändå.
Den åkte ut i växthuset igår och har fått klara dryga 5 grader inatt, vi stod inte ut med doften. Dör den får jag åka och sno mig ett skott hos kompisen.
Förresten, bild nr 2 i din bård, vad heter den? Har en sån åxå som börjat slå ut idag...

hoya carnosa är en härdig sort och kan klara lätt frost för korta perioder . dock brukar jag inte utsätta min för under +4c men den klara sig fint ner till 0c då min egen har varit med om det . ska den däremot växa aktivt ska det helst inte gå under +10c +15c . men då dagen är varm så kvittar det i växthuset
yenny
CITAT (Sailor Pluto @ 23-06-2007, 13:33) *
Är det inte en Hoya multiflora? Dom är så häftiga!

Ja det stämmer bra det biggrin.gif
Tosan
Tack för era svar! smile.gif
Kul att äntligen få ett namn på blommorna!
Skönt att veta att den klarar växthuset, den behöver ju inte växa, det kan den göra sen när den har blommat klart och får flytta in igen tongue.gif Jag njuter ju hellre av den ute i växthuset än att jag ska nypa bort alla små fina blommor när den äntligen behagar blomma...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon