Tiger Lily
Jag tycker att denna växt är helt underbar!

Min pojkväns mor hävdar att det är en fjällvallmo. Kan detta stämma?

Är det kanske en sibirisk vallmo? Jag är liksom inne på vallmospåret, men jag är ju nybörjare vad gäller detta... hmm. Någon som kan reda ut frågetecknen? unsure.gif
Berith
Jag tycker det är väldigt lik nejlikrot. Jättefin. tummenupp.gif
Tiger Lily
Åh, kan hända att det är det smile.gif
Ja, visst är de helt underbara! Jag älskar dem!

Tusen tack för hjälpen! happy.gif
Tiger Lily
Verkar stämma att det är en nejlikrot... med vad är den latinska benämningen på den?

Någon som vet confused.gif
Gåsis
Geum är det latinska namnet på nejlikroten.

/Åsa
Eva 33c
Jag gissar att din är en röd nejlikrot , Geum coccineum. Det finns en gul, Geum urbanum, också. Och lite andra varianter med . Även humleblomster heter Geum i "förnamn" så det är bra med hela namnet om du vill få rätt på rätt växt.
Om du söker på "geum" i Svensk kulturväxtdatabas får du upp en lista med "alla" arter i släktet.
Boxer
Håller med om att det är en Geum.
Tiger Lily
Vilken sorts Geum coccineum kan det vara?

Werner Arends? Scarlet Arends? Borisii? Hur märker man detta? Vad mer finns confused.gif
Eva 33c
"Borisii" är den vanligaste. En liten google-sökning gav uppgiften att "Werner Arends" är halvdubbel, och det ser inte din ut att vara.
"Scarlet Arends" hittar jag inget om, men om man tar och gissar så kanske det är färgen som skiljer den från den andra "Werner", denna kanske är halvdubbel och röd (scarlet=scharlakansröd) flirting.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon