Full version: Rhod.bäbisar
inger1
Glad fortsättning på midsommaren allihop.
I mars sådde jag rhod.frön och fick upp ett hundratal plantor. Dom flesta dog men nu finns 17 st. kvar som är ca. 1 cm. hög.
Dom står i en liten plastlåda och behöver nu omskolas. Frågan är om jag kan sätta dom i U-jord eller måste jag köpa rhod.jord.
Hur gör jag till vintern, tar jag in krukorna till källaren eller gräver jag ner dom i en rabatt med täckning?
Växer rhod. sakta eller är det bara nåt skumt hos mig. I år har allt som jag sått växt väldigt dåligt. Har t.ex blomman för dagen som såddes i april och är fortfarande inte ens 10 cm hög. Den som brakar i höjden på nolltid annars.
Annars är allt okej förutom vädret, det har regnat sen 5-tiden i går morse.
Mvh
Christer i Falköping
Antingen rhododendronjord eller så blandar du okalkad trov med vanlig jord, 2/3 torv med 1/3 vanlig jord. Bor du i zon 1-2 kan du gräva ned dem ute, så gör jag för det mesta. Annars gäller en sval och ljus plats över vintern. När jag har dem inne brukar jag glömma av att vattna dem. Visst kan det bli lite svinn ute, men den risken tar i alla fall jag hellre. Rhoddar växer väääääldigt långsamt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon