Full version: Projekt Rosarium
annelizon1
Skickar en bild av mitt rosarium. För 3 år sedan lät jag en smed göra järnkonstruktionen. En blandad komposition av klätterrosor beställdes från Flora Linnea i Helsingborg och planterades enligt konstens alla regler. Mycket jobb har det varit men nu kan jag äntligen njuta av resultatet.
IMG_1470.jpg

Biggan_
CITAT (annelizon1 @ 23-06-2007, 10:50) *
Skickar en bild av mitt rosarium. För 3 år sedan lät jag en smed göra järnkonstruktionen. En blandad komposition av klätterrosor beställdes från Flora Linnea i Helsingborg och planterades enligt konstens alla regler. Mycket jobb har det varit men nu kan jag äntligen njuta av resultatet.
IMG_1470.jpg

Jättefint! wub.gif
Tänk att sitta där inne under rostaket med en kopp kaffe och jordgubbstårta! biggrin.gif
Pjater
Vad mysigt att sitta där wub.gif
fruberglund
Underbart! Grattis till den fina rosenbersån smile.gif
AnnammA
En underbar rosendröm!!! wub.gif

Hälsn

AnnA
Cathis
Åhhh, helt fantastiskt vackert wub.gif

Grattis till det underbara rosariumet rose.gif
Alexander-VG-zon3
säger det samma det va vackert ,, väldigt bra ide
Kajsa
Så vackert, vilka rosor har du planterat ? rose.gif
annelizon1
Från vänster om ingången och sedan medurs sitter:

Doroty Perkins (blommar inte ännu)
Excelsa
John Cabot
Blush Rambler
Felicite et Perpetue
Excelsa (igen)
Minnehaha
Gruss an Zabern (det är den som nu bildar "entrétaket" - min personliga favorit)
Chevy Chase
Excelsa (igen!)
Blush Rambler (igen)
Crimson Shower
Felicite et Perpetue (igen)
Russeliana (underbar doft!)
Long John Silver (kom med av misstag...)
Tausenschön
KURT
Jag antar att du måste klippa dem kontinuerligt under säsongen?
Gillan
WOW! Helt fantastiskt wub.gif . Och vilken fantastisk ide'. Helt i min smak wub.gif
Irene_L
Åhhhh, så härligt att få sitta i ett så vacker rosarium! wub.gif
Sååååå underbart!!!
rose.gif rose.gif rose.gif
kerstin z5-6
verkligen fint och trevliga rosval! rose.gif
anneli85
Wow, urläckert, mitt HA-begär gick i topp. Törs man fråga vad en smed tar för en sån konstruktion?
Maria i Helsingborg
Åhhhh, vill HA och då tycker jag ändå inte om rosor giggle.gif
Underbart!!!
LindaA
Åååh! Hur fint som helst!
Anna2
Ja, fy vad mysigt att sitta där med en kopp kaffe eller en kall drink en varm sommardag! Antar att du har sorter som doftar härligt också...
Snyggt!
Cilla
VAD KUL att se Annelie! Jag gjorde för 2 år sedan något jag kallar för Rosenkupol som man går igenom på väg upp till huset hos mig. I år är den nästan helt täckt av rosor, ska ta lite nya bilder snart, här är några äldre http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...mp;albumid=7048.
annelizon1
Tack för allt positivt gensvar. I mitt fotoalbum finns en bild när allt var nyplanterat, där ser man själva konstruktionen mer tydligt. Dessbättre har jag lyckats förtränga hur mycket jag betalade (synnerligen bra egenskap tycker jag själv!), men det var ett antal tusenlappar. Det är ju ingen komplicerad konstruktion så vilken smed som helst kan nog svänga ihop en liknande.

/Anne-Li
Cilla
Man behöver inte ens ha en smed eller svetsare... Jag böjde helt enkelt mina armeringsjärn som en kupol, och det är lätt att göra med 5 och 10 mm armeringsjärn som är 4-6 meter långa. Jag stack helt enkelt ned dem i marken ca 50 cm, och najade (virade med ståltråd) ihop kupoldelarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon