Full version: Humle på balkong
frågvis
confused.gif Har köpt en humle som jag tänkte plantera i en malaysiakruka ( innermåt 22cm) på balkongen.
Kan man sätta ner några små perenna växter sk marktäckare eller tar humlen all plats i krukan?
Om det inte går, hur stor kruka behövs för att det ska fungera? Någon som vet? unsure.gif
Det är första gången som jag har övervintriga växter (för man kan väl övervintra humlen i krukan),
dunno.gif så man är lite frågande.

frågvisa Britta

Fenja
En humle behöver nog minst en 60-70 liters kruka för att trivas... och en sådan fyller den snabbt upp så att det inte finns plats för marktäckare!
Mvh
Fenja
frågvis
Tack då vet jag. Tro du den klarar en övervinting på balkongen?
Fenja
Nu vet jag inte i vilken växtzon du bor, men det brukar funka att övervintra i stor kruka. Ställ kruka på frigolit och täck den med en matta eller pressening eller så. Bor du långt norr ut så kan du behöva packa in den väl.
Mvh
Fenja
Tjoppa
Humle är väldigt tålig, så den klarar sig förmodligen lätt på din balkong. Vi hade en humle på balkongen och gjorde inget särskilt för att försöka övervintra den, isolerade inte lådan eller något. Den fick vara som den var i sin jord, och det funkade bra i flera år (tills vi flyttade och den numera bor i trädgården).
Man får ta bort allt det gamla, eftersom humle vissnar varje år och skjuter nya rotskott istället.
Annars tror jag att en 22cm-kruka kan vara ganska litet för humle. Vi hade vår humle i en låda på ca 30x30x100cm (ingen aning om hur många liter det var) och den trivdes jättebra.
Lemonne

Det beror också på vad du har för humle - japansk humle t.ex. ska vara ettårig..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon