Biggan_
23-06-2007, 10:57
Det här händer med den ena paprikan efter den andra!
[attachment=4361:024f.jpg]
Så fort dom börjar komma upp i storlek så ruttnar dom i ändan. Vad är fel och vad kan jag göra åt det?
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2007, 12:23
Pistillröta = ofta sort och klimatbetingat, kan även dyka upp om det är brist på kalcium i jorden men oftast är det klimatet som är orsaken (ex. för stor skillnad i temp mellan natt och dag, även för hög luftfuktighet kan ge pistillröta), +ojämn vattentillförsel och för mycket näring kan också orsaka pistillröta.
Biggan_
23-06-2007, 12:46

Kanske blev för häftigt då jag planterade om plantan i ko-på-påsejord?
Den står i växthuset och det har den gjort ända sedan jag köpte den någon gång månadsskiftet april-maj. Jag planterade om den då i kogödslad jord. Jag bor i zon 1 så nätterna i växthuset är ju inte så kalla som i högre zoner. Annars ser plantan frisk o kry ut och jag hade tänkt att plantera den utomhus i jorden uppåt en södervägg. Det är kanske bättre eftersom värmen i växthuset blir så mycket högre än utomhus när det är varma dagar. Nu blev jag rådvill!
Jonas70
25-06-2007, 08:11
Hur har du det med ventileringen i växthuset då? Kan du ventilera mera på dagarna för att minska värmetopparna i växthuset?
Biggan_
25-06-2007, 09:38
Jag har fyra fönster som öppnas automatiskt och dörren öppnar vi på vid gavel på dagarna.
Det kanske är som Åsa säger en sort som lätt får denna röta, 'Mavras' heter sorten. Frukten är svart och skall övergå i rött när den mognar.
Jag funderar fortfarande på om jag skall sätta ut den vid söderväggen för att få en chans att få mogna paprikor. Dom ruttnar när dom är halvstora.
Jonas70
25-06-2007, 10:14
Ja, det verkar ju då inte vara problem med vädringen.
Trist att det är problem, men testa att sätta ut plantan. Det kanske trots allt hjälper.
Biggan_
25-06-2007, 11:13
Jag sätter ut den så får jag se om det hjälper, rapporterar senare om resultatet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.