Full version: tomater
Blomtess
Odlar tomater varje år och det brukar gå bra. Är inte så haj på att tjyva dem, glömmer ibland men det blir alltid bra ändå. I år kollade jag noga mina sorter, det är busktomat och körsbärstomat och det står på fröpåsarna tydligt att de ej skall tjyvas. I fjol hade jag en sort som skulle och en som inte skulle...gissa om jag blandade ihop...? Kan någon förklara för mig varför man tjyvar och varför det skiljer mellan olika sorter? Har skickat frågan till odla.nu frågor och svar men det kommer ej upp där, kanske inte så allmänintressant fråga, så jag vore tacksam för tips här!
Eva 33c
Jag tror det är en praktisk fråga. En busktomat får fin form utan tjuvning, den blir helt enkelt en liten buske.
De andra (som "ska" tjuvas) blir väldigt ohanterliga om de får hållas. Varje "tjuv" växer ut till en lika kraftig gren som huvudstammen och en sån planta kommer alltså att ta väldigt stor plats och kommer lätt att brytas när frukterna utvecklas. Kanske blir också fruktutvecklingen försenad också, jag vet inte. Men i princip skulle man väl kunna låta bli att tjuva och binda upp plantorna ordentligt och få skörd , men då kan man nog inte ha så många plantor. Men denna enda planta kommer att behöva mycket vatten och gödning och stöd i sitt liv.
Tror jag i allafall smile.gif
Blomtess
Tack Eva, det låter väldigt rimligt! Tack för svaret!
Svante, zon 1
Tomatsorter som "ska" tjuvas och sådana som inte ska tjuvas har olika växtsätt.

Busktomater som inte skall tjuvas är programmerade att växa till en viss storlek och sedan sluta växa. Tomater som "ska" tjuvas vill fortsätta att växa och grena ut sig i all oändlighet. Om man inte tjuvar en sådan tomat kommer den att växa mindre på längden och mer på bredden och bli lite svårhanterlig. Man kommer också att att få de första mogna tomaterna senare än om man hade tjuvat. Har man tid och plats är det dock inget måste att tjuva. På den här sidan (ganska långt ner mot slutet) finns lite mer information:

http://tomatsidan.se/tomatinfo/Info.htm
Blomtess
Tack för utförliga svar, jättebra!! Då vet jag lite mer hur jag ska hantera plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon