Jag har en liten ny klematis av sorten Ville de Lyon. Den har haft en blomma och en av rankorna har vuxit ca 2 meter sedan planteringen. Det är den enda rankan som verkar växa. Skall man toppa den, tro?
Lady Hamilton
23-06-2007, 13:31
Är plantan nyplanterad i år? I så fall rekommenderar jag dig att klippa ner plantan till 20-30cm............det låter hårt men hjälper Clematis plantan att orka bilda nya rötter i marken och på så vis ökas chansen för att plantan överlever även till nästa år. Även om du inte klipper ner din planta,. så behöver inte din planta dö. Men risken är större att plantan inte klarar att övervintra, om man låter bli att klippa ner vid ny plantering
Gäller det alla klematis? Att man bör klippa ner dem första året, menar jag.
Jag läste nämligen att det är olika för olika sorter, beroende på om de blommar före eller efter juli, eller om det var om de var storblommiga eller inte. Nu minns jag inte riktigt.
Men är det bästa alltså att klippa alla sorter klematis första året? Och man klipper väl inte nu, utan i höst isf?
Jag ställde en fråga om detta för någon vecka sedan men fick inga svar. Hoppas det blir svar i denna tråd.
Vad jag förstår så är det väl vid själva planteringen de nya klematisarna ska klippas ned
Ja det är vid planteringen som man klipper ner dem, oavsett sort. Nerklippningen gör man för att gynna rötterna.
Jag har inte alltid haft hjärta att klippa ner när jag planterar, men ännu så länge (peppar, peppar...) har ingen av mina klematisar drabbats av nervissning.
Men jag rekomenderar ändå att du klipper ner den när du planterar - för säkerhets skull, speciellt om du dyrköper dina klematisar i t.ex. handelsträdgård. Själv köper jag på postorder från Estland för ca 25-30 :- / st så jag tycker mig inte ha så mycket att förlora om nån vissnar. De brukar förresten inte alltid dö av nedvissningen, ofta finns det ändå liv i roten och de kommer igen, om än senare.
Tack för svar!
Jag planterade klematisen i slutet av april, går det bra att klippa ner den nu?
En liten följdfråga.
Om man inte klipper ned Klematisen medför det att den inte blir lika kraftig nästföljande år? Hjälper nedklippningen till så att rotsystemet blir större så att även själva växten blir kraftigare?
Jag planterade ett par klematis förra året och dessa klippte jag inte ned. De klarade allihop vintern, men de är fortfarande väldigt glesa och småtrista. Hör detta ihop med att jag inte klippte ned dem eller är det så att de behöver ett par säsonger på sig innan de verkligen sätter fart?
Visst kan man låta bli att klippa ner klamatisarna vid planteringen - i naturen är det ingen som klipper ner dem - Men om man klipper ner dem vid planteringen så gynnas rotbildningen och plantan får bättre förutsättningar att klara övervintringen. Låter man bli att klippa ner så får rotsystemet en tuffare uppgift med att försörja en stor bladmassa och det blir det lätt på en enda säsong. Risken finns då att plantan inte orkar med och då vissnar den ner. Det är som jag tidigare sa inte nödvändigtvis så att plantan dör av det - men den blir självfallet försvagad - vilket kan äventyra dess chans att klara sin första vinter.
Att dina klematisar fortfarande är "väldigt glesa och småtrista" Tezzla kan bero på fler faktorer, t.ex. den förra, för många växter så svåra vintern, var och hur de är planterade o.s.v.
Jag upplever det som att mina klematisar - liksom de flesta perenner m.m. är ynkligast de första åren men växer på sig på några säsonger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.