Abbe
Fick rådet att sätta tomatplantorna i kogödsel,så det gjorde jag, plantorna ( ca 40st ) står sedan en månad tillbaka, i 20l
hinkar i växthuset, de blommar för fullt o ser ut att må bra.
MEN många blir jätteförvånad när de får höra att de står i ren kogödsel! ( brunnen,köpt )
Känner paniken komma, kanske jag ska byta ut en del av jorden?

/ Abbe.
Åsa, mälardalen zon 2
Kogödseln man köper i påse i trädgårdsbutiken är inte ren kogödsel och den är inte speciellt stark heller den är mera som välgödslad plantjord. Tomat är även en växt som i naturen växer i skit, fröerna överlever matsmältningen och när de kommer ut den naturliga vägen gror de i skithögen, det är inte ovanligt att hitta tomatplantor vid reningsverk.

Många verkar tro att de där billiga säckarna kogödsel är en massa näring och de svimmar nästan när jag förklarar att ska man grundgödsla grönsakslandet med sånt så kan man behöva lägga på åtminstone 1dl tjockt lager över hela ytan (det finns många som har stora trädgårdsland och som tror att 1-2 säckar räcker men så är de ofta konfunderade varför vissa grönsaker växer så dåligt)
Lady Hamilton
Jag har mina Tomat o Gurkplantor planterade i 20 L hinkar fyllda (upp till ca 10 cm från kanten) med enbrat Kogödsel på påse. Längst upp på toppen lägger jag gräsklipp ca 5-8cm tjockt.. (och för mig har det aldrig varit några hellst problem att ha gräsklipp ända mot plantorna) Detta testade jag även i fjol och näringen räckte gott å väl hela säsongen för mina plantor

Abbe
Tack Åsa och LadyHamilton för ert snabba svar.
Jag låter nog plantorna stå i kogödseln iallafall, men man kanske ska avstå från att gödsla dem
längre fram som jag hade tänkt ?
Hör gärna av er om det är fler som sätter el. har satt i enbart köpt kogödsel, jag undrar om det kan bli annorlunda smak el. konsistens på tomaterna?

/ Abbe.
Lena i Torslanda
Har i alla år planterat tomater direkt i kogödsel från påse. Som tidigare sagts så är den inte speciellt "stark" och givetvis blir det ingen annorlunda smak eller konsistens - varför skulle det bli det?
noora
Jag har hört att för mycket gödsel kan ge annorlunda smak på grönsakerna, men ren kossa på påse är inte för starkt för tomater. I år har jag hälften av tomaterna i samma jordblandning som jag satte min chili i (planteringsjord, kossa på påse, leca, gödselgranulat) och hälften direkt i kogödselpåsen eftersom jag fick slut på hinkar.
golffoxtrotfive
har oxå sattt mina ruttna tomater i kogödsel från påse och det verkar då funka rätt bra, finfint tips det där med att lägga på liute gräsklipp, ska genast prova på bh(mitt behandlingshem)
storm
Koskit på påse är inte alls så starkt som många tror,jag ha satt ,gurka ,squash,pelargoner,lobelia,tomaterna,inga problem,snarare tvärt om,dom mår SKIT bra biggrin.gif
Snigelhatare
Har för första gången odlat bl a tomater i kogödsel köpt i säck. Tomaterna blev fina och goda men det förvånar mig hur kort tid gödseln varade. Det dröjde inte länge förrän bladen tappade färgen pga kvävebrist. Hade förväntat mig att gödseln skulle räcka hela säsongen och att jag inte skulle behöva gödsla mer. Det var verkligen snabb gödsel. Finns det någon bra långtidsgödsel som räcker en hel säsong tro?
Preussen
kogödsel som man kan köpa 5 för 100 osv har inte så mycket näring så det täcker en längre tid. det värsta med denna jord som jag erfaret är att den har dålig struktur, den packas lätt ihop. själv blandar jag ut den med kompost och lite grus samt göder plantan under säsongen.
Lady Hamilton
Som jag skrivit tidigare så tillför jag även gräsklipp (flera gånger under säsongen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon