Jag planterade förra våren ett prydnadskörsbärsträd, Ruby (ympat på stam) i en stor trätunna tillsammans med en smultronschersmin och en klematis alpina. Allt tog sig fint och i april i år blommade Ruby överdådigt. När bladen kom några veckor därefter stannade de dock snart i växten och helt nyligen upptäckte jag att de håller på att vissna. Bladkanterna är bruna och inrullade och det är också bruna fläckar på bladen. Jag är nu rädd att min Ruby håller på att dö. Kan det vara ohyra? Det sitter små små prickar på bladskrften men inget som rör sig eller som ser ut som insekter.
De andra växterna i tunnan mår hur bra som helst. Min altan finns i zon 2 i söderläge, inte vindskyddat.
Hoppas på svar från någon med erfarenhet.
Tildus
Vi får nog vara fler som hjälper till här. Jag kan inte lista ut vad detta kan vara.
Skrev så här i mail till Tildus idag:
Hej,
Nej det är inte att du tagit bort bären som är orsaken, men det är nog det enda säkra jag kan säga. Jag funderade när jag såg din fråga och kan inte omedelbart säga vad det kan vara. Grundförhållandena som det ofta handlar om känner du säkert redan till:
- god syretillsättning i marken under och strax utanför kronan. Är det gräs - tag bort svålen och luckra i yttersta jordlagret. Är det kompakt lerjord - luckra ovan rötterna och blanda jorden utanför rötterna med kompost, löv mm (rötterna söker sig dit).
- för unga träd inte för mycket gödning, och med försiktighet senare också. Det är lätt att övergödsla med gödning i pulver- och pillerform. Oftast behöver inte träden mer näring än vad en frisk jord ger där undervegetationen får vissna ned, blad får ligga kvar.
- vatten till körsbär, särskilt i etableringsfasen som är på flera år.
Funderade ett tag på om det skulle kunna vara hagelskottssjukan. Då är fläckarna först rostbrundaktiga, sedan bruna och därefter blir det hål i bladen. Detta är en svamp som man inte kan göra så mycket åt om man inte vill bespruta med svavel. Tänkte också att det kunde vara körsbärsskorv. Fläckarna på bladen är då matta till en början, svarta och gröna, innan de faller av. Denna svamp uppstår mest när det är hög luftfuktighet.
Men du beskriver bruna fläckar och att skadorna syns på bladskaften och utåt. Det får mig att fundera på om något hänt med jorden? Gödsling, kalkning, grävning i närheten, en ny stig som dragits i närheten av kronan och som kan ha trampat till jorden?
Om det inte är något av detta, kanske kan stället du köpte plantan på vara till hjälp, eller någon annan handlare som säljer träd. På många ställen känner de till sjukdomar som drabbar just den sort de säljer.
Hoppas du får svar!
Cilla Lundström
www.juniper.se/tradvard
Tack för ditt svar, Cilla!
Av det kan jag ev dra slutsatsen att det är samplanteringen i tunnan som kväver trädet, dvs. att trädrötterna inte får syre till att utvecklas pga att clematisen och schersminen breder ut sig.
Jag är i alla fall tacksam om det inte är vissnesjuka. Dör mitt träd, kan ju i alla fall stammen stå kvar som klätterpinne till clematis alpina, som inte verkar ha några planer på att lägga av.
Tildus
Jag missade att trädet stod i tunna! Då kan ett jordbyte vara ett recept. Kanske behövs större tunna också.
Och precis som du skriver - klematis är en alltför stark klättrare på eller invid ett ungt träd.
Är det månne försent nu med jordbyte, när bladen redan har vissnat? De sitter dock fortfarande kvar, gulnade, och vissnandet har skett under den/de senaste veckan/-orna. Tror du att det är värt besväret att försöka plantera om?
Tildus
Hej Tildus,
Ja, i ditt ställe skulle jag plantera om. Kolla när du gör det om rötterna spridit sig utåt. Ofta är det rotsnurr i krukodlade träd man köper. För mycket rotsnurr, dvs när de grövre rötterna börjat växa i cirkel ska man inte acceptera. Mindre rotsnurr går att klippa upp så att de beskurna rötterna växer utåt och inte fortsätter i en cirkel.
När du köper jord - köp en som har så högt Ph som möjligt. De Krav-märkta jordarna brukar ha det och ibland andra också. Tyvärr har de ingen ler i sig, och fruktträd liksom många andra träd vill ha ca 30%. Om du har möjlighet att ta några spadtag jord utifrån någonstans och blanda med jorden du köper - gör det. Blanda i en hink oförmultna löv också så håller sig jorden porös ett bra tag. Just krukodlat behöver hjälp att hålla liv i jorden.
Men ett ungt träd som börjar tappa bladen har inte helt goda chanser att klara sig. Ibland har de dock en livsvilja som överträffar ens förstånd! Om trädet har överlevt eller inte kommer att visa sig nästa vår. Förhoppnigsvis har det lyckats lagra energi så att de orkar slå ut även om det nu skulle tappa alla blad.
Hoppas att det klarar sig!
En tilläggskommentar. Plantskolan (Zetas) har nu svarat, där tror de att vissnandet beror på att rötterna har frusit i tunnan i vinter. Då kommer bladen igång svagt och vissnar sedan, enligt det svar jag fick. Jag skulle ha föreställt mig att både blomning och blad skulle ha uteblivit helt, men icke enligt denna källa. Ungefär samma mönster med dålig bladutveckling och vissnande kan komma att upprepas nästa vår och så länge trädet inte planteras i marken, enligt Zetas.
Jag har alltså några olika "bud" på vad som kan göras och nytt hopp om att trädet trots allt lever. Tack för respons, särskilt hjärtligt till Cilla. Jag har ännu nte bestämt mig riktigt för vad jag ska vidta för åtgärd. Eller om jag bara ska avvakta nästa vår...
Tildus
Zetas kan ha rätt. När delar av rötterna förfrusit använder träden sina sista reservlager som bl a finns i märgstrålarna i veden och i rötterna, men denna energi kan vara otillräcklig för att få fram bladen och årstillväxten.
Det borde iallafall inte vara fel att låta trädet stå utan konkurrens, ge det ett jordbyte med lucker jord och till vintern en större kruka eller en som isoleras väl. Jag skulle inte gödsla trädet i nuvarande tillstånd.
Har fått ett nytt spår i thrillern om körsbärsträdets Rubys vissnade krona.
Upptäckte i motljus att det fanns tunna, ganska långa trådar mellan grenarna. (Alltså inget vanligt spinnangrepp.) Hittade ett spindelliknande odjur, ca 5 mm, med stor ljus rund bakkropp, i aktion. Jag satte inte den i samband med Rubys vissnande förrän syrenen intill också började få stora bruna fläckar på några blad. Just vid de bladen satt en likadan "spindel"! Nu har jag lyckats ta kål på tre sådana här odjur och hoppas ha skrämt iväg alla deras ev. släktingar.
Finns det någon som vet vad det kan vara för slags ohyra? Och kan det vara detta angrepp som fick alla Rubys blad att vissna? (De sitter dock fortfarande kvar...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.