Om man läser vilket klimat Feijoa vill ha på
http://www.floridata.com/ref/F/feijoa.cfm så verkar det som att en balkong i södra sverige skulle kunna vara en bra växtplats.
Någon som fått upp plantor av denna vackra växt? Har i alla fall sått ett gäng frön nu och hoppas på det bästa. Kom gärna med tips!
Christer i Falköping
23-06-2007, 14:10
Nja, det vete katten. Möjligtvis en inglasad då så den inte drabbas av våra nariga vindar. Det står ju att den är från sydamerika och även om temperaturen tillfälligt kan sjunka till ganska låga grader, så är det inget i jämförelse med hur det är här. Dessutom är ju sommaren betydligt längre där än här, vilket gör att de kan klara ganska mycket kyla under en krotare period, inte en hel lång vinter som vi har. Men om flera stycken gror kan du ju alltid testa med en av dem, fast gör det inte förrän den är ett par år gammal. då har den större chans att klara sig i alla fall.
Christer.
Alexander-VG-zon3
23-06-2007, 14:36
feijoa är ingen regnskogs växt så på det viset att den tvunget måste ha över +15c ,, utan den gillar inte torka eller varma somrar utan den gillar sval och fuktiga somrar .i södra södra Sverige har vi lång tillväxt period just för feijoa att den ska trivas och även klara en liten vinter ,där växer sådana i västra skottland och england med bra resultat dock så fryser blomanlagen bort vid -9c . så behöver den vinterskydd och skyddat läge om man ska testa den ute efter en lätt frost natt virar man in den i grönvinterväv den gillar ju inte blåsten på vintern och ev varme perioder plus om regnet skulle frysa på . så det är inte kylan som är det värsta utan annat och därför ska man vira in den så man skyddar den från det . jag själv ska testa en sådan . så får du upp ett par så kan du vara snällare med några och tuffare med en del och se vad som händer
Tack för matnyttiga svar! Nu känner jag mig lite klokare, håller tummarna för att någon klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.